Thursday, December 01, 2011

Novel Review: Kougar

Salam!

Dah masuk bulan Disember la weh! Satu per satu novel dari terbitan FIXI ni aku settle baca. Ni novel ketiga aku baca. Memang aku tak ada kerja lain kat tempat kerja, selain layan customers, mesti aku dok baca novel. Overall, dalam bulan November ni je, dah 6 novel aku habiskan. Gila camne aku leh baca laju sangat ni weh?

Penulis: Shaz Johar
322 mukasurat
Harga: RM 20
Cetakan Pertama: Mei 2011
Sinopsis: Kisha wanita moden yang konfiden dan bahagia dengan kerjaya dan kehidupan sosialnya. Berumur 40 tahun, dan masih bujang.
Ibunya di kampung mahu menjodohkannya dengan seorang duda bergelar imam. Tetapi minatnya lebih cenderung kepada anak muda berusia 25 tahun bernama Azril, yang bekerja di pejabat yang sama.
Tetapi Kisha kekadang impulsif. Tanpa disedari, dia telah menerima undangan dari seorang Datuk untuk keluar berhibur di karaoke. Dari situ, mereka akhirnya terlanjur. Apakah kecuaian Kisha itu dapat dirahsiakan atau akan ada impak yang terjadi di dalam jangka panjang nanti?
KOUGAR tidaklah seganas mamalia yang memburu di rimba. Tapi jika dicabar, tanpa segan-silu dia akan mengaum dan mencakar!
Rating: 

Kenapa Kougar? Kenapa tak kuda belang ke, atau kucing hutan? Okay, kougar yang dimaksudkan penulis bukanlah haiwan kougar tu. FYI, kougar tu spesis haiwan yang menyerupai singa betina. Juga dikenali sebagai puma atau singa gunung. Tapi... bukan tu tau! Kougar yang dimaksudkan penulis novel adalah golongan wanita yang sudah berumur yang suka keluar atau berpacaran dengan lelaki yang masih muda. Tak pun berpacaran dengan wanita yang lebih muda darinya, in case kalau si kougar tu lesbian la kan. Ala-ala sugar-mummy yang mencari anak ikannya la. Faham kan?

Jalan cerita dia simple, tapi disebabkan watak utama novel ni agak banyak cabaran dan dugaan yang dia kena lalui satu per satu, so novel ni agak berat sikit la bagi yang tak biasa dengan cerita macam ni. Perkara macam dalam perceritaan novel ni ada yang berlaku kat sekeliling kita. Normal la tu. Orang yang tak ada life je tak nampak semua ni.

Tapi jangan terkejut kalau apa yang berlaku kat watak utama novel ni pun akan berlaku pada wanita muda. Sebab aku banyak bergaul, dan aku nampak semua tu depan mata aku sendiri. Ada yang lagi teruk. Tapi tu tak payah la kita cerita, buat aib je kan. Yang penting, jaga diri. Jangan nak tau enjoy je nanti risau kalau badan kita lak yang binasa.

P/S: Penulis novel Kougar ni ada tulis novel tajuk Tabu, juga mencerita watak bernama Kisha. Selain tu, korang boleh gi ke SINI untuk baca cerpen Muslim 2061 secara interaktif. Nice kan? Selamat membaca!

1 comment:

jejaka anggun said...

thanks for the review. cute blog. :)

This is Hani