Thursday, December 01, 2011

Tips Meniru Dalam Ujian yang Berjaya

Salam!

Sebenarnya saja je aku tulis tips, sebab aku nak cerita pengalaman aku sepanjang aku belajar suatu ketika dulu. Malam tadi aku lepak dengan kawan-kawan aku kat Senyap Hub Extreme Park 13 Shah Alam. So kat situ la bermulanya cerita tentang meniru ni. So, ni la hasil yang kitorang kumpul sepanjang malam kitorang lepak tu.

#1 Bawa 'Toyol' 
Ni bukan toyol yang curi duit tu. Toyol yang aku maksudkan ni nota kecil. Tulis la kat mana-mana yang korang rasa selamat. Selalunya mesti la orang buat kat atas kertas kan. Tapi aku rasa kalau atas kertas mesti orang dah tau taktik tu. Aku pernah tulis 'toyol' kat atas tisu. Buat bajet macam lap peluh la konon. Tapi kat tisu tu la aku letak 'toyol'. Kemain banyak ilmu kat atas tisu tu. Ada sorang kawan aku ni pakai duit seringgit. Haih punya kreatif short notes kita tulis masa tu kan.

#2 Isyarat atau Body Language
Yang ni memang selalu sangat berlaku bila ujian. Ada yang tergaru sini, tergaru sana. Tergeliat sini, tergeliat sana. Ada yang secara sengaja, atau pun tak sengaja. Lawak sangat bila dapat tengok semua tu, sebab aku banyak kali duduk kat belakang bila exam. So banyak la drama body language ni yang aku nampak. So, A=garu muka, B=urut kepala, C=menguap, D=mengeliat, ok?

#3 Surat Layang
Okay, ni bukannya surat layang yang jiwang-jiwang, ugut-ugut tuh. Contohnya yang pernah berlaku kat aku, kawan belakang aku nak pinjam pemadam, aku yang blur tu pun hulur la pemadam kat dia. Bila dia bagi balik pemadam tu sekali aku tengok ada memo terlekat kat pemadam aku tu. Kemain lagi tanya dua tiga soalan. Ada gak yang pinjam pembaris, tak pun reload lead pensel tekan tu sebagai 'pengantar'. Pergh, dah macam santau je kan haha!

#4 Tukar Kertas Jawapan
Ini time aku kolej aku pernah buat, haha! Lawak gila. Asal lecturer pandang tempat lain or leka je, kitorang cepat tukar kertas jawapan. Siapa yang siap dulu tu la yang kesian sebab kertas dia yang jadi mangsa. Laju je tangan tu menulis jawapan ringkas. Ada gak yang salin bulat-bulat. Itu tak patut! Tapi masa tu memang masa tu la yang paling seronok!

#5 Ambil Syif Hafal Nota 
Ini terbaik dan hampir bagus la dengan cara ni. Sebab dengan cara ni kita bukan takat membaca tapi kita gak dapat hafal, walaupun sikit. Dulu aku dengan kawan-kawan kelas aku time kolej camni la. Sorang ambil satu sub-topik, hafal, nanti kalau soalan keluar, tanya je kat empunya topik tu. Senang kan?

#6 Siap, Letak Tepi 
Ini niat semata-mata nak tolong kawan sebelah je. Haha! Dulu ramai yang tengok kertas aku sebab aku left-handed writer. So apa yang aku tulis terus budak-budak lain leh nampak. Dah siap je satu page, terus letak tepi. Kalau agak-agak budak sebelah tak nampak, kasi paper tu tergantung kat tepi meja bajet macam tak cukup ruang nak menulis atas meja tu, haa kan kau dah boleh nampak jawapan tu!

#7 Ambil Gambar
Apa guna handphone ada kamera canggih kalau tak digunakan dengan baik? Haha! Ni kalau dah last minit nye kuiz memang aku on kamera handphone, amek gambar kasi tatapan untuk kuiz atau ujian je. Terdesak beb! Siapa suruh buat kuiz mengejut kan? So amekaw!

#8 Search Google!
Ini agak kejam la sebab masa tu aku dan kawan-kawan ada kuiz kat dalam computer lab. Computer tu pulak ada internet connection. So aku dan kawan-kawan agak terdesak sebab masa tu subjek yang kuiz tu tak ada nota tetap, dan yang paling bengang nya, soalan dalam tu tak pernah kitorang dengar terms tu. So, taktik kotor.. shall we?

#9 Khidmat Pesanan Ringkas
Ini mungkin tak ramai yang buat sebab memerlukan kos, duit, untung dan rugi. Kenapa? Sebab memerlukan kerjasama dari pihak sebelah sana juga la, maksud aku si pembantu tak bertauliah tu. Pernah sekali tu aku dah terdesak sangat, aku SMS cikgu aku time aku Form 4 dulu semata-mata nak dapatkan jawapan untuk subjek Pengajian Malaysia. Eh susah tahu! Aku tak suka subjek yang banyak hafal-hafal ni, huh!

#10 Cara Paling Suci
Baik korang study betul-betul. Hafal nota, rajinkan diri buat latihan, buat studygroup untuk share soalan dan jawapan. Apa guna korang buat loan PTPTN, MARA, PETRONAS, atau private tu kalau korang tak study betul-betul? Tak salah jadi skema atau nerd untuk ilmu, kan?
Apa-apa tips yang aku bagi ni, korang jangan la ikut kecuali yang nombor 10 tu. Aku tak kisah la kalau korang nak guna cara yang aku pernah guna ni time kuiz atau ujian bulanan. Tapi time mid-term atau final exam jangan la korang buat camni, okay? Time exam besar, kita kasi clean kita nye attitude.

No comments:

This is Hani