Tuesday, December 27, 2011

Novel Review: Fiksyen 302 by Ramlee Awang Murshid

Salam!

Last aku baca novel Ramlee Awang Murshid (RAM) ni, novel Sutera Bidadari, novel kelima untuk pelengkap cerita 'Bagaikan Puteri'. Agak lama tunggu, and now, masa MPH Mid Valley buat pesta buku, aku tengok ada buku ni. Rembat satu la.

Penulis: Ramlee Awang Murshid
Halaman: 512 mukasurat
Tarikh Terbit: 9hb Disember 2011.
Sinopsis: LAN LANI, JIMMY YEOH, PRAKASH KUMAR dan FARID JA'AH membunuh mangsa-mangsa mereka dengan kejam. Masing-masing melakukannya dengan cara yang hampir serupa. Angka 302 dilakar di dahi mangsa. sejurus itu, mereka menghubungi polis dan melaporkan bahawa hukuman mati telah dilaksanakan. Ketika diberkas, mereka menyeras diri dalam keadaan bertelanjang bulat. Bagaimanapun, motif sebenar setiap pembunuhan sangat kabur. Andai dipadankan dengan psikologi manusia, ternyata mereka yang mengaku bertanggungjawab bukanlah orang yang waras. Kes-kes itu tidak dapat diselesaikan.
Tahun 2032 - seorang peguam, Rita Yuzalina menyertai projek rahsia yang dikendalikan oleh dua orang pakar psikiatri bertujuan untuk merungkaikan misteri pembunuhan itu. Lebih dahsyat daripada apa yang dijangkakan!
RAMLEE AWANG MURSHID dalam karyanya kali ini mengingatkan bahawa rasa percaya merupakan perangkap yang boleh mengancam nyawa. Apabila tersedar sahaja, maut sudah di hadapan mata. Melarikan diri adalah perkara mustahil. Menyerah begitu sahaja menyebabkan kematian yang sia-sia. Cara paling selamat... jangan sesekali percaya! Sesiapa pun tidak terkecuali daripada pertuduhan, prasangka dan dijadikan suspek utama pembunuhan.

Okay, mula-mula aku dapat tau buku ni melibatkan watak yang sakit psikiatri, aku teringat novel lama penulis, Rahsia Perindu. Dalam tu pun ada kes psikiatri. Novel Ungu Karmila pun melibatkan sakit psikiatri. Novel Mandatori lak sama dengan novel ni sebab dendam. Apa lagi eh? Tu je kot. Memang RAM ni suka dengan situasi camtu, tapi tu yang buat jalan cerita dia menarik. Si gila cintakan si cantik. Si cantik suka si buruk. Tak macam tipikal novel yang lain.

Komen pasal novel? Aku tak tau nak komen apa. Kalau korang baca novel tulisan RAM dari dulu sampai sekarang. Dan korang dapat baca ikut rentak yang disampaikan, korang tau la apa yang aku rasa. Cara dia putar cerita tu kadang-kadang agak ekstrem, kadang-kadang agak romantik, tapi satu sudut lain, korang akan rasa, eh siapa orang tu? Apesal diorang buat camtu?

Tapi sekarang ni RAM macam suka bermain dengan 'masa'. Kalau korang pernah baca novel Rayyan Fantasi, tak pun trilogi Bagaikan Puteri, korang akan nampak pada pertengahan cerita Fiksyen 302 ni ada dua orang doktor psikiatri ni nak menjelajah masa lalu guna minda. Err~ agak macam Back to the Future sikit tapi garapan, nice! Tak membosankan, sebab otak aku aktif gila time baca novel ni -_-"

No comments:

This is Hani