Wednesday, December 07, 2011

Novel Review: Ngeri by Gina Yap Lai Yoong

Salam!

Ala.. review lagi? Nak buat macam mana.. aku baca terlalu laju ke? Ah peduli aku la! Kali ni kita ke novel yang thriller sikit, okay?

Penulis: Gina Yap Lai Yoong
231 mukasurat
Harga: RM 16
Cetakan Pertama: September 2011
Sinopsis: Joanne, Samuel dan Rehan, tiga sekawan mahasiswa filem yang bercita-cita besar untuk maju sehingga ke Hollywood. Kegilaan mereka: menghasilkan skrip-skrip yang menampilkan pembunuhan sadis.
Skrip-skrip mereka selalunya ditolak oleh profesor, yang merasakan ceritanya tak berasaskan logik. Namun, segalanya berubah menjadi menggerunkan apabila berlaku siri pembunuhan sebenar yang mirip skrip-skrip mereka.
Trio itu saling mencurigai. Apabila pembunuhan semakin mendekati persekitaran universiti, keadaan bertukar cemas. Adakah pembunuh NGERI itu sememangnya salah seorang daripada mereka?

Bagi sesiapa yang blur tu, cerita ni lebih kurang macam cerita Criminal Minds. Pemikiran si penjenayah yang psiko, dan tak dapat kita fikir dalam kotak pemikiran kita. Cara jenayah diorang tu tahap level 100 kalau dalam game la kan. Memang tak logik, tapi itu la yang jadi. So nak solvekan kes tu memang agak sukar.

Dalam novel ni, pembaca akan berteka-teki sendiri, 'siapa yang bunuh diorang semua ni?' But in the end, aku nak tanya korang satu benda je, 'kenapa? tak percaya?'

Mula-mula memang aku syak salah sorang dari pelajar tu yang bunuh. Tapi bila dah sampai pertengahan cerita, aku mula fikir, kenapa mamat sorang tu tak habis-habis nak back-up skrip dan jalan cerita yang students tu buat? Kenapa dia semangat je suruh profesor tu luluskan projek tu? Yang sorang tu lagi, kenapa dia lak yang bersemangat nak buat projek filem tu masa semua orang dah give-up? Okay, at this time, aku tau siapa yang punya kerja. Yeay, betul!

Begitu la snapshots yang aku mampu bagi kat korang. Nak tau lebih, beli dan baca. Nak buat filem pendek ni memang susah sebab.. macam aku cerita sebelum ni la. Aku study dalam bidang multimedia, dan aku belajar subjek video digital. Of course la buat filem atau drama ni ada dalam silibus aku (walaupun silibus kat kolej macam gampang, aku terpaksa study sendiri kat orang, hampeh kan kolej aku?) so aku tau nak buat satu rangka story-line tu memang payah! Mungkin bagi kita ia suatu yang gempak, tapi bagi orang yang kononnya berpengalaman macam mana lak pendapat diorang?

Bagi sesiapa yang mempunyai daya imaginasi yang tinggi mesti korang terbayang-bayang cara penjenayah tu bunuh mangsa-mangsa dia kan? Terbaik kot! Aku suka yang Pinocchio-style tuh. Gempak habis!
P/S: Aku bukan psycho-killer, okay? Haha!

No comments:

This is Hani