Thursday, December 08, 2011

Customer is always right: Ye ke?

Salam semua orang!

Sempena aku dah bekerja kat kiosk ni selama 4 bulan lamanya, aku nak buat summary sikit la pasal hak kita sebagai pengguna. Aku tau, hak sebagai pengguna ni dah dinaikkan untuk memudahkan kita membuat sebarang aduan sekiranya barang atau perkhidmatan yang kita beli tu ada masalah. Tapi dengan quote 'Customer is ALWAYS Right', apa ia menjadikan kita sebagai pengguna yang 100% betul? Jangan harap!

Ayat 'customer is always right' ni adalah untuk menunjukkan hak kita sebagai pengguna, yang membolehkan kita memberi komen, pendapat, aduan, ketidakpuasan hati dan apa saja terhadap sesuatu servis atau perkhidmatan atau barang yang kita berurusan tersebut.

Tapi sejauh mana hak itu digunakan oleh pengguna dengan betul? Adakah semua perkara adalah dipihak pengguna saja yang betul? Apa semua servis yang penjual tu buat tak ada hak untuk betul juga ke?

Kata Hati Pengguna:
#1 Pengguna dapat membandingkan antara produk A dengan produk B. Mana yang terbaik, dan mana yang tidak, itu pilihan mereka.
#2 Hasil daripada menggunakan produk yang dibeli, secara tidak langsung membantu si penjual untuk mendapat seorang lagi pelanggannya. Dan secara tidak langsung, kita sebagai pengguna menyokong produk tersebut.
#3 Pengguna juga boleh membandingkan harga antara produk A dengan produk B. Mereka boleh bertanya sama ada produk tersebut mempunyai harga runtuh, diskaun, dan sebagainya.
#4 Si pengguna boleh baca label, penerangan atau apa saja yang ada pada produk tersebut dahulu. Fahamkan dulu. Kalau tak faham, tanya saja. Tapi make sure semua yang ditanya tu logik. Jangan nak merepek sangat.
#5 Dapat membuat pilihan yang tepat. Ini penting sebab kita adalah pengguna. Perlu teliti segala aspek. Biar lama untuk buat suatu pilihan, tapi mesti la tepat untuk diri sendiri.
Kata Hati Penjual: 
#1 Memang elok membandingkan barang. Tapi jangan sampai meng-annoying-kan si penjual tu. Dah usik-usik semua barang sampai tunggang terbalik, lepas tu blah macam tu je. Hormatlah sikit. Cakap 'terima kasih' ke, 'beli lain kali' ke apa. Sejuk sikit hati si penjual tu nak melayan korang for the next time.
#2 Pengguna memang mudah berprasangka pada produk yang pertama kali mereka guna, lebih-lebih lagi pada produk terbaru di pasaran. Tapi kalau boleh, cuba dulu untuk pertama kali so pengguna dapat tau apa yang okay atau tak. Ini cuba pun tak, dah condemn macam-macam. Kalau company tu Melayu, si pengguna pun Melayu, mesti si pengguna tu condemn kaw-kaw shit punya. Kalau beli kat company Cina tak ada lak kau nak menyalak kan, si pengguna Melayu?
#3 Dah bagi betis, nak peha pula? Kalau aku dah bagi betis, nak peha, aku bagi penumbuk je nak? Kadang-kadang sesuatu produk tu dah pun diberi diskaun. Contohnya; harga asal RM35, lepas diskaun dapat RM33. Boleh lak si pengguna tu cakap camni, "tak ada diskaun ke? RM30 leh? RM25 ke?" Eh eh.. aku dah bagi diskaun tu dah kira baik tau! Kang suruh kau bayar harga asal kau nak bayar? Tak nak kan? So bayar je guna harga diskaun tu, jangan nak banyak songeh!
#4 Tak salah nak bertanya, tapi boleh tak baca dulu label atau apa saja yang boleh dibaca sampai habis? Kalau label tu tulis, 'jangan goncang' or 'jangan sentuh', korang jangan la nak jadi pandai sangat sampai buat apa yang dijangankan tu. Kang cakap bengap, tau lak touching lari menangis masuk toilet tak keluar-keluar. Haih~ belajar tinggi-tinggi, kerja hebat-hebat, tapi itu yang kau dapat? Kesian...
#5 Tak kisah nak pilih lama mana yang korang nak, take your time! Tapi make sure letak balik kat tempat yang korang ambil tu balik. Kalau benda tu kat atas rak, letak balik kat atas rak. Jangan letak bersepah-sepah. Kalau aku buat camtu kat barang kau, kau marah tak? Marah kan?

So jangan ingat ayat 'customers are always right' tu memihakkan pelanggan je yang betul 100%! Ada perkara-perkara tertentu je yang mampu menyokong pengguna, begitu juga dengan penjual. Ah, senang cerita kita manusia semua sama, ada yang buat silap, ada yang buat betul. Yang silap kita betulkan, yang betul kita contohi. Baru la sepakat. Jangan tau nak condemn orang je, okay?

2 comments:

Alongxp said...

well... saya sebagai seorang yg penah jd promoter,penah jd cashier dan sbgnye,dan sbg pengguna,saya faham masalah awak ni... cuma... kadang2 ada gak penjual yg cam tak layan, yg byk songel,sbb tu terhasilnye costumer is always right,cume ada bangsa2 yg amek kesempatan.. ndak xndak,sabo jela...

Hani Shah said...

itu la..so masing2 ade +ve n -ve :)

This is Hani