Sunday, December 18, 2011

Novel Review: Dendam by Affifudin Omar

Salam!

Guess what? Finished another book in a month, yeay! Pada tarikh yang sama pada bulan lepas aku post pasal novel pertama dari Buku Fixi yang aku beli; Zombijaya. Sekarang, dah masuk novel yang ketujuh aku dah khatam dari pengeluar yang sama. Next? It will be Cekik, tapi aku still tunggu kawan aku untuk jualkan kat aku. Can't wait for it!

Penulis: Affifudin Omar
Halaman: 310 mukasurat
Harga: RM20
Cetakan Pertama: Jun 2011
Sinopsis: Khalil Gibran seorang billionaire yang mempunyai ramai kroni dalam bidang politik, jenayah dan penguasaan. Ramai wanita ingin menjadi miliknya, walau bergelar simpanan - dan Khalil Gibran memenuhi setiap impi mereka.
Dia mula menjadi zalim dan ganas apabila dia melihat kekejaman yang pernah dilakukan ke atas ayahnya. Kariernya bermula sebagai anggota keselamatan yang terkenal dengan teknik interogasi yang ekstrem. Kemudian, kejayaan awal empayar bisnesnya adalah melalui cara-cara haram.
Tetapi dia mula insaf apabila hatinya mengenal kasih sayang dan cinta. Sifat kemanusiaan rupa-rupanya masih wujud dalam dirinya. Khalid Gibran ingin menjadi manusia baru. Berjayakah dia lari sepenuhnya dari sifat lamanya? Atau apakah DENDAM akan terus bertakhta?
Rating: 

Bagi aku novel ni terlalu berat sebab melibatkan politik dan bisnes yang merangkumi modal beratus juta ringgit. Okay, pening sangat! Aku skip bab pelaburan juta-juta tu. Tapi apa yang aku nampak, inilah realiti. Taktik perniagaan kotor, belit sana sini. Semua tu biasa dalam masyarakat kita. Sampai aku dah bersubahat sama. Kenapa? Kita tahu perkara tu tak betul, tapi kita halalkan je apa yang jadi. Subahat kan? Satu dunia!

Yang aku suka dengan content novel ni sebab tempat yang ada penulis tulis, Lubuk Merbau. Kampung aku belah mak aku. Bangga kejap, haha! Lepas tu dia ada sebut pasal Minangkabau. Ayah aku orang Minangkabau, haha lagi! Cerita ni pulak ada mengisahkan perihal polis yang bertindak ganas pada tahanan mereka. Ayah aku polis! Almost everyday, dulu la time aku still stay dengan parents aku kat Kajang, ayah aku selalu gak cerita pasal polis-polis ni. Ada yang baik, ada yang buruk. Sedikit sebanyak aku tau selok-belok anggota polis disebalik topeng, topi, dan seragam yang diorang pakai tu. Thanks Allah sebab ayah aku polis clean nya. Fuuhhh~

Kalau aku jumpa dengan watak utama, Khalil Gibran, ni kat reality life la kan, aku nak say congratulations kat dia sebab berjaya berubah dari sehina-hina manusia kepada seorang manusia lagak malaikat. Susah nak jumpa orang macam ni kan? Dalam novel yang aku pernah baca sebelum-sebelum ni banyak la aku jumpa hehe!

No comments:

This is Hani