Monday, December 05, 2011

Novel Review: Jerat by Dayang Noor

Salam!

Novel lagi? Satu~ satu novel aku habiskan sekarang ni. Kenapa? Bosan tahu, bosan?! Masalah peribadi, kerja, masalah kawan-kawan, keluarga.. haih macam-macam. So apa lagi? Satu lagi novel dah masuk dalam kepala otak aku ni. Weee~ *lompat kuak Angry Birds*

Penulis: Dayang Noor
303 mukasurat
Harga: RM 20
Cetakan Pertama: September 2011
Sinopsis: Apakah kaitannya dua pembunuhan kejam dan satu kemalangan (atau mungkin juga sebenarnya percubaan bunuh yang gagal) dengan sebuah tender IT bernilai RM 400 juta?
Kemalangan itu meragut ingatan Shereen. Apabila terjaga dari lena yang panjang, semuanya hilang. Dia perlu bangun semula dan bina kehidupan dan kenangan baru. Tetapi kini dia tidak pasti, siapa kawan, siapa lawan. Siapa Tash? Siapa Melia? Siapa Adele? Siapa Rizwan Zakaria? Siapa Datuk Hasnoor? Siapa Rahmat Hamidi? Dan siapa pula Pak Ya?
Di tengha-tengah kekalutan itu, dia juga perlu membongkar kegiatan penyeludupan kod-kod program ke luar negara yang didagangkan di pasaran gelap. Mampukah kepakaran IT Forensiknya membantu? Mungkinkah dia akan melepasi JERAT, atau akhirnya kecundang?
Rating: 

Novel ni tak banyak dialog. Lebih pada menerangan tentang IT dan pengaturcaraan. Siapa yang pernah belajar tentang kod-kod aturcara mungkin faham dengan istilah yang ada dalam novel ni. Aku faham la sikit-sikit sebab aku as a multimedia student, aku pernah belajar programming. So aku tau la apa itu dan apa ini.

Bagi yang tak suka dengan penerangan mungkin akan rasa bosan bila penulis dah tulis ayat terlalu meleret. Mungkin mereka yang bosan tu akan skip perenggan tu. Aku hadapkan je semua tu. Kenapa? Sebab nanti aku jadi hilang punca and terus tak faham cerita, so baik aku bacakan je semua details.

Jalan cerita simple, direct to the point sebenarnya. Cuma watak antagonis je si penulis ni pandai sorok siapa orangnya. Tapi bagi aku, aku dah boleh agak siapa yang jahat, siapa yang mati, and later on. Mungkin sebab pengaruh Ramlee Awang Murshid kot hehe. Anyway, nice! Because it's about programming, salah satu subjek kat kolej dulu yang aku rasa enjoy je bila taip coding kat notepad. Sampai meleleh-leleh air liur, haha! Teruja! Teruja!

No comments:

This is Hani