Tuesday, December 06, 2011

Pengkid: Apa beza mereka dengan kita?

Salam semua!

Haaa... korang nampak tak tajuk hari ni apa? Pengkid. Aku bukan pengkid. Tapi aku ramai berkawan dengan pengkid. Amende pengkid tu? Meh klik >SINI< untuk tau dengan lebih lanjut, atas risiko anda sendiri okay.

Sebab bila aku bangun je dari tidur pagi tadi, aku tengok kawan aku kat Twitter ada cakap pasal pengkid. Dia sebenarnya main-main je tapi tak tau lak boleh meleret. Hebatlah kau Dill.Terjebak aku masa tu. Lepas tu, aku check BB aku ada dapat notification dari Facebook. Ada message masuk kat inbox dari kawan sekolah aku. Nak tau apa yang dia tulis?
*klik untuk tumbesaran gambar*

Okay aku terasa. Masa aku sekolah dulu memang aku kasar. Tomboy.. itulah budak-budak panggil aku sewaktu ketika dulu (aiseh!) tapi aku bukan pengkid! Dan yang paling penting, aku bukan hot-stuff. Apa pengkid ni sebenarnya? Meh sini dok depan lappy, depan PC, depan iPad, or mana-mana yang korang berada sekarang ni.

Pengkid ni adalah satu golongan perempuan (sebenarnya) yang berpenampilan tomboy atau lesbian. Gerak laku, cara berpakaian, penampilan, dan percakapan yang seolah-olah seperti lelaki. Golongan ni juga menonjolkan krisis identiti gender dan seksualiti, dan mereka beranggapan perkara ini adalah naluri mereka yang semulajadi (eh?). So, apa beza mereka dengan kita? Sama saja, manusia! Kecelaruan identiti tu boleh je dibetulkan kalau kena dengan caranya.

Apa yang menyebabkan mereka ni jadi pengkid? 
#1 Kecenderungan mereka yang lebih berminat kepada perempuan sejak dari usia kanak-kanak lagi.
#2 Pengalaman pahit mereka ketika membesar seperti melihat bapa mereka yang ganas, tidak bertanggungjawab, kaki pukul. Mungkin juga pernah dirogol oleh abang kandung, teman lelaki, dan sebagainya.
#3 Fenomena cinta homoseksual berpunca kepada keinginan dan kehendak diri. Ada yang beranggapan bercinta sesama jenis ni adalah yang terbaik sebab pasangan kita itu akan lebih memahami perasaan masing-masing.
#4 Hanya wanita yang memahami perasaan wanita. Lelaki tak faham perasaan wanita (kata mereka).
#5 Tidak terdedah kepada risiko mengandung jika membuat hubungan seks (eh?).

Sebenarnya banyak lagi sebab-musababnya tapi selalu yang aku dengar tu la. Hati tak terbuka lagi untuk lelaki? Biarkan jela. Tapi kalau boleh jangan la terjebak. Aku nasihatkan korang ni, ingat aku main-main ke? Memang aku ada berkawan dengan ramai pengkid. Aku taknak salahkan mereka 100% dalam hal ni.

Mungkin salah kita juga sebab kita mengelak dari nak bergaul dengan golongan pengkid. Alasannya, takut nanti anasir jahat pengkid ni masuk dalam diri kita. WTF?! Aku okay je kawan dengan pengkid, duduk satu rumah dengan pengkid, tidur satu bilik dengan pengkid, apadehal?

Kenapa aku berkawan dengan mereka? Sebab aku nampak diorang ni special in the otherside. Apa specialnya?
#1 Mereka berusaha untuk jadi yang terbaik dalam apa je yang diorang ceburi. Sikit pun tak pernah mengalah.
#2 Kebanyakan golongan pengkid ni pandai. Otak diorang macam otak yahudi Einstein, bijak yang amat! Tapi kita tak pandang kebijaksanaan diorang sebab penampilan diorang yang macam tu. Rugi!
#3 Diorang ni kalau masak, kalah Masterchef (okay aku puji melambung sangat)! Mereka ni golongan yang lagi terer memasak kalau nak dibandingkan dengan golongan yang dah sememangnya perempuan. Aku nampak perempuan sekarang bangga bila cakap tak reti memasak. Aduh, kesian weh siapa jadi laki kau nanti!
#4 "Apa yang orang laki boleh buat, aku gak boleh buat!" Ye, aku tau. Mereka ni tak boleh nak mengandungkan anak dara orang macam kaum Adam boleh buat. Tapi..... mereka ni kuat semangat untuk belajar sesuatu perkara. Tabik bai~
#5 Pendengar dan penyimpan rahsia yang terbaik. Aku tau, mereka inilah yang banyak tolong aku untuk recover hidup aku bila aku tak tau nak share dengan siapa. Even kawan perempuan pun tak mampu nak dengar, siap heboh kat semua orang pasal rahsia kita. Kawan laki lak jenis anggap 'masalah aku masalah kau, masalah kau tetap masalah kau, aku tak ada apa-apa' (WTH?!). So thanks kat kawan-kawan pengkid yang pernah aku share, even 1% problem aku tu pun korang simpan, sampai mati aku akan ingat budi baik korang tu.
#6 Luar je nampak hina, pengkid.... hati mereka siapa tahu bersih ke tak.

Dalam Islam ada menyatakan pengkid adalah perbuatan yang melawan jantina lahiriahnya dikatakan haram. Ia dikatakan mengubah fitrah kejadian manusia yang dijadikan Allah. Tapi kita sebagai manusia, tak salah untuk memberi nasihat kepada mereka. Doakan perkara yang baik-baik untuk mereka. Betul tak?

So, kepada lelaki yang 'ter'minat kat pengkid ni, sebenarnya tak salah pun. Korang lelaki, pengkid tetap perempuan. Dalam Islam dah ditetapkan lelaki adalah pemimpin dan ketua. Jadinya, lelaki sepatutnya memimpin perempuan ke jalan yang benar, lebih-lebih lagi golongan pengkid ni. Pahala pun banyak, korang tak nak ke? Kasi hati diorang lembut nak berubah, jangan sergah golongan ni! Hati diorang keras, terlalu keras. Slow-slow, tarik pelan-pelan. Sikit hari bulan, korang nikah la, weeee dapat makan nasi minyak korang!

4 comments:

emanthehalia said...

no #4 bab mengandung tu baru nak cakap ahhaha!

Syuk Ry said...

nice entry.. :)

Hani Suraya said...

hahaha pantas kan saya :p

sYafIk-wAy said...

yup ! dari pengalaman aku perempuan yang masa kecik2 ni nampak tomboy dan kasar masa dah besar , jadi hot stuff . dalam maksud yang lebih baik ialah cantik dan mmg persis model lah .

Tapi kalau yang tak berapa nak tomboy masa kecik , bnyk mslh masa dewasa . ini adalah pengalaman ak , yang lain , lain fi'ilnya . hehe .

This is Hani