Monday, November 28, 2011

Kali Pertama

Kali pertama berjumpa, tika itu rambut kau masih panjang. 
Aku tidak kenal kau. Dan kau mula bicara. 
Segalanya bermula pada saat itu. 

Kali pertama kau kemalangan, kau telefon aku. 
Aku ketawa tidak percaya. 
Dan kau marah, tidak bercanda. 
Kali pertama aku teman kau berjumpa kawan,
aku berkenalan dengan mereka. 
Kita mesra terlalu cepat. 
Kemudian, ia hilang dibawa masa. 

Kali pertama berjumpa keluarga kau, 
aku tidak bersedia. 
Hati gugup, tidak keruan. 
Aku hilang dalam mainan minda yang ku cipta. 

Kali pertama kau ungkap kata cinta, 
aku tidak percaya. Kau bergurau, bukan? 
Akhirnya, semua tersurat menjadi realiti. 

Kali pertama kita berjauhan,
kau mula gila bayang. 
Surat cinta melayang masuk ke peti surat ku. 
Bertimpal-timpal, bertalu-talu banyaknya. 
Pertama kali aku kau maki, 
aku terdiam tidak bergerak. 
Masa bagaikan terhenti disekeliling ku.
Kau pujuk tangisku. Kita bersatu semula. 

Kali pertama kau nekad meninggalkan ku, 
separuh jiwa ku hilang kau bawa pergi. 
Mata ku mengalir sungai lesu. 
Dan aku berlalu pergi, takkan menoleh lagi. 

Kali pertama tanpa kehadiran kau, 
hati ku menjerit menderita. 
Kau sukar ku lupa. Aku kena kuat! 
Bangkit dari lena ini untuk terus menghadapi hari esok. 

Kenapa 'kali pertama'? 
Kali Pertama, adalah tajuk lagu yang kau cipta. 
Kau tuju lagu itu pada ku sebagai pemula persahabatan. 
Takkan aku lupa sampai ke akhir nafas. 

Kali terakhir kita menonton wayang. 
Kau ingat tajuk filemnya? - "Final Destination 5". 
Itu petunjuk perhubungan kita akan berakhir, 
tika tiba kali kelima percubaan cinta. 

Tidak guna sayang di hati, 
jika ia tidak disambut.
Tawar di hati jangan ditambah apa-apa, 
kelak menjadi racun yang membinasa.

Maafkan aku atas keterlanjuran yang berlaku. 
Diri ku di hati kau seperti gambar lama, 
semakin pudar dimamah waktu. 
Hanya menanti masa untuk dilupuskan.... 
Hanya satu lagu yang jadi teman aku sekarang. 

No comments:

This is Hani