Tuesday, December 27, 2011

Novel Review: Cekik by Ridhwan Saidi

Salam!

At last aku dapat buku novel ni. Cetakan pertama! Maaflah, aku lagi happy if dapat beli novel in cetakan pertama. Thank you kat kawan saya @izzul_afiq sebab bagi Hani buku ni secara percuma!

Penulis: Ridhwan Saidi
Halaman: 258 mukasurat.
Harga: RM 18
Cetakan Pertama: Mei 2011
Cetakan Kedua: November 2011
Sinopsis: Tahun 2020, di Bandar. Warith, pemuda berusia 16 tahun, menerima berita pembunuhan bapanya di Kampung melalui telefon. Imbas kembali Warith sewaktu kecil menonton video porno milik bapanya. Warith kini bersekedudukan dengan teman wanitanya Suria, yang berusia 32 tahun. Dari jendela apartment mereka, Menara Warisan Merdeka kelihatan agam.
Warith pulang ke Kampung bersama Suria. Di kawasan perkuburan, mereka didatangi Detektif Anthony, yang pernah mengenali Suria sewaktu sama-sama gila-gila remaja. Mereka kemudian ke tempat pembunuhan, di mana beberapa rahsia lain akan terbongkar.
CEKIK ialah hidangan pascamoden yang memeranjatkan. Ia mengajak kita merasai apa itu nafsu, apa itu kota, apa itu Maggi, McDonalds, khutbah, tudung dan juga liwat.

Baca novel ni, buat aku terfikir satu keputusan, 'orang yang tak open-minded dilarang baca buku novel ni'. Sebab apa? Ada chapter yang sarat seks. Nanti ada je yang tak kena. Sebagai manusia biasa, aku rasa itu normal sebab penulis nak menggambarkan keadaan dalam scene tersebut. Memang agak keterlaluan bagi sesetengah pihak. TAPI! Dalam dunia realiti, keterlaluan atau tidak tu tak ada sebab untuk kita mengelak kalau itu yang kita nak. Korang faham kan maksud aku?

Cerita dalam novel, memang agak terbelit sikit kalau korang tak selesa baca novel yang tak ikut kronologi. Aku pun kadang-kadang terpening kejap. Eh ni zaman yang mana satu eh? Last-last dapat catch-up balik, nice!

Novel ni mengisahkan Warith, seorang budak yang curious. Dia nak tau kenapa sesuatu tu jadi begitu. Kenapa orang tu buat camtu. Kenapa itu, kenapa ini. Selama ni dia keliru tentang diri dia. Dia tak tahu siapa mak dia. Dia mangsa liwat bapak dia. Dia blur. Dia bosan. Dia ingin tahu. Dia memberontak. Dia nak belajar. *tarik nafas, mengah*

Okay, aku nak sambung baca Tabu pulak. Okbye.

1 comment:

jjb said...

aku open minded, well, aku rasa aku dah liberal abes dah.

tp baru baca berapa page awal. to be exact time die makan cili pedas (ah aku lupa) pastu bapak die suh blowjob tu, terus potong.

mungkin sbb aku tgh makan, dan aku terus terkeluarkan balik segala yg aku makan.

potong ah, terus tak baca dah. sbb xley lupe isi perut aku terkeluar.

This is Hani