Tuesday, April 06, 2010

Din Beramboi dah meninggal, tapi ada yang mengutuk dia.

Baru je tadi aku online. Aku dapat invitation dari kawan aku untuk join satu group ni, 'Kami benci RAFIQIN DARWISY mengutuk kematian Din Beramboi'. Aku pun tengok la page dia lepas aku klik join. Mula-mula aku tercari-cari gak apa yang budak Rafiqin Darwisy (RD) ni buat. So aku pun search. Then ada member sorang ni bagi link ke blog diorang. Aku pun gi la klik link tu. 

Alangkah terkejutnya bila aku baca isi blog tu! Budak RD ni actually baru 13 tahun, tapi dah pandai nak cakap yang luar dari batasan agama dan polisi laman web sosial. Kalau aku jumpa RD ni dah lama aku bagi sedas kat dia! Ni la jadi bila budak bodoh yang baru nak belajar tentang MySpace or Facebook. Mak ayah hantar sekolah belajar agama, sivik, akhlak, tapi gi panjat pagar sekolah! Hmm... entah la.. 

Ni blog yang memuatkan wall comment yang di-post oleh RD. 

Yang telah membaca blog tu, harap korang renung-renungkanlah sebelum korang nak post apa-apa kat wall korang. Tak semua orang suka dengan apa yang korang suka. Dan tak semua orang benci dengan apa yang korang benci. Kalau benda yang sensitif yang melibatkan agama, kematian, atau apa saja yang boleh membawa kemudaratan ni, baik korang diam je. 

Tak yah la nak buat 'luahan perasaan' kat public, especially on MySpace or Facebook. Sekarang ni pun, ramai yang dah pun naik turun court disebabkan kelancangan kita di alam maya. So berhati-hatilah, okay? 

No comments:

This is Hani