Sunday, April 29, 2012

Novel Review: #Dosa by Nuril Basri

Hey-ho! Ketika aku check inbox e-mel aku, aku dapat manuskrip novel terbaru tajuk Dosa. Sexcited! Tapi bila bos kata itu adalah manuskrip dari penulis Indonesia, aku cuak! Alhamdulillah, manuskrip tu dah diterjemahkan siap-siap. Fuh, lega mak nok!

Penulis: Nuril Basri
Diterjemahkan oleh Nabila Najwa
Halaman: 327 mukasurat
Harga: RM 19.90
Cetakan Pertama: April 2012
Sinopsis: Ricky, bidadara separuh telanjang dan Yusuf yang lembut ala perempuan; siapa sangka mereka pelajar sekolah pondok di Indonesia?
Keluar dengan rela dari rumah orang tuanya, Ricky (17 tahun) terlibat dalam pergaduhan bukan hanya di sekolah, tetapi di dunia luar. Juga berkenalan dengan Iwenk yang menjerumuskannya ke pengalaman baru yang kelam.
Muncul Paris, sebagai penyelamat atau orang yang harus diselamatkan? Oskar pula ditemukan dalam lopak darah di lantai asrama Ricky dan Yusuf.
Dalam dunia malam, mereka mengenal erti persahabatan. Siapa sangka di celah-celah apa yang dicop masyarakat sebagai DOSA, mereka dapat menjadi manusia yang lebih baik?

Habis saja baca novel ni, aku kagum dengan nilai persahabatan antara watak-watak utama. Persahabatan antara Ricky, Yusuf, Paris, dan Oskar. Semuanya datang secara kebetulan, tapi mereka tetap bersama. Masing-masing mempunyai karakter yang berlainan tetapi bond atau ikatan antara mereka membuatkan pelbagai perkara gembira, sedih, sakit, kelakar dilalui bersama.

Apa yang aku boleh bagi spoiler kat korang adalah... novel Dosa ini adalah kontra kepada novel Kelabu. Itu je yang aku mampu bagi.

Kepada penulis Nuril Basri, selamat datang ke Buku Fixi! Penulis dari Indonesia yang pertama masuk ke arena Buku Fixi, if I'm not mistaken. Yup! Cool habis!

Dan anda semua yang mahu memulakan bacaan untuk Dosa, selamat membaca ya! Dialeknya perlu ditukar jadi dialek Indonesia ya, dong.  Baru feel nya itu masuk ke lubuk jiwa ya gitu. (Rosak bahasa!)

1 comment:

ali said...

wow ! indonesia ke ??? takpe nnt. saya orang termuda dalam fixi. ^_^ haha

This is Hani