Saturday, April 21, 2012

Lepak & Shisha - Wayang; Antara Kita dan Orang Sekeliling

"Dark Flight, 12:55 am for four people, please." 
"Grey color is an empty seat, pink color is for couple seat." 
And here we go, D3-D6 is ours! 

Malam tu, kitorang gi makan kat McDonald's sementara movie midnight nak start. So untuk membuang masa yang ada tu, kami berborak macam-macam cerita. Dari yang seram sampai la yang lawak. Dan sampai la satu cerita ni dibuka oleh Eva.

***** 
Eva dan Eyza ke Jusco Bukit Tinggi awal tahun hari tu untuk makan-makan. And suddenly, they ended-up to watch a movie called... Ombak Rindu. I never watch the movie yet (kesian) so I don't know anything about the movie (double kesian). So diorang pun duduk kat seat diorang sementara tunggu cerita start.

Ada satu couple ni, the girl duduk hujung and her left is her boyfriend. And his left is Eyza and then Eva. Time trailer tengah main kat skrin, the girl ni tengah bercerita pasal cerita yang akan ditayangkan berdasarkan novel Ombak Rindu. Yeah, she have read the novel. So she said this shit thing will happened in the beginning and so on. Bla bla bla and... pop! Movie dah start, tapi... 'movie' kat sebelah Eyza and Eva masih tak stop.

Eva tak tahan. Eva tak tahan. Eva tak tahan!
"Hey, can you please shut your mouth up?"
The girl tu terus senyap and boyfriend dia dah macam serba-salah nak back-up siapa. So the boy tu duduk diam-diam kat seat dia.
'One.. two.. three.' 
"Ha.. awak tau tak, lepas ni perempuan tu..... bla bla bla bla..." 
'Shit shit shit shit!' 
"Dia tak faham English tu, Eva..." 

Tak lama lepas tu, ada budak kat line belakang tiba-tiba duduk antara seat Eyza dan Eva. Di layar skrin ada adegan 'lurah dendam' sikit, dan tiba-tiba budak tu tepuk tangan sambil berkata, "Cium! Cium! Cium!"

'Little imp!'

Dan akhirnya... sampai pulak part sedih. Orang depan pulak menangis bagai. Nak menangis tu tak kisah tapi jangan la sampai kacau konsentrasi orang nak tengok movie tu.

'Sabar...' 
***** 

Boleh dikatakan dalam situasi Eva dan Eyza tu; orang kiri, kanan, depan, belakang... semua jenis tak respect orang lain nak tengok movie tu dengan tenang. Sampaikan ada yang prihatin dalam kalangan kita yang terfikir, 'Aku beli tiket wayang harga RM10, RM14 ni semua sekadar untuk marah orang sekeliling je ke? Mana hak aku sebagai penonton dalam wayang tu? Aku beli tiket tu sebab nak tengok wayang. Bukan nak marah orang yang tengok wayang tu.'

Kalau korang adalah salah satu makhluk yang pernah mengganggu orang lain nak tengok wayang secara sengaja atau tidak, baik korang ubah perangai tu sebelum kena sound direct tepat kat korang. Tolong respect orang lain kalau korang nak orang lain respect kat korang balik.

So habis cerita penderitaan Eyza dan Eva. Kami pun bergerak ke cinema. Tunggu sampai hall untuk movie Dark Flight ready dan kami terus masuk. Dari start sampai habis movie, alhamdulillah, tak ada kejadian macam apa yang Eyza dan Eva kena dulu. Fuh, lega!

P/S: Harap nanti time korang tengok movie adaptasi novel Zombijaya, KL Zombie tu tak ada yang buat perangai camtu kat dalam cinema, okay?


No comments:

This is Hani