Sunday, April 29, 2012

Novel Review: #Licik by Sham Hashim & Julie Anne

Hey-ho semua! Review ini adalah sebagai satu penghargaan terima kasih buat Amir Muhammad, kerana novel Licik adalah novel pertama yang aku proofread secara rasminya bersama Buku Fixi. Sebelum ni, aku pernah buat proofread novel Zombijaya, Invasi, dan Bisik secara underground untuk second print. Alhamdulillah, jadi proofreader ni buat income aku bertambah sikit, selain buat kerja sebagai graphic designer secara cikai.

Penulis: Sham Hashim & Julie Anne
Halaman: 272 mukasurat
Harga: RM 18.90
Cetakan Pertama: April 2012
Sinopsis: Dari usia yang muda, Fira diajar oleh ayahnya Alias untuk menjadi con artist yang sempurna. Dari Skim Cepat Kaya ke skim melarikan wang hantaran, semuanya disapu. Namun kemewahan dua anak beranak ini tergugat apabila seseorang muncul untuk membalas dendam. Mereka terpaksa lari dan bersembunyi.
Peristiwa hitam yang berlaku merubah Fira menjadi seorang yang kejam. Dia kembali ke ibu kota untuk memulakan langkah baru namun tertemu pula dengan Sadik, si penipu kacak.
Bersama Sadik sebagai mastermind - dan juga kekasih - Fira mencipta dunia baru yang serba mewah tetapi berbahaya. Ketika satu persatu mangsa tertipu, ada sesuatu yang mengintai si LICIK yang jelita itu. Apakah penipuan Fira akan bertemu pengakhiran?

Seperti yang korang baca pada tajuk dan sinopsis novel, korang sendiri dapat rasakan kelicikan Fira. Sepanjang prolog, bab 1 hingga bab 15 dan berakhir dengan epilog; penuh dengan penipuan dan kelicikan.

Cuma jalan cerita novel ni, bagi aku, sarat dengan misi yang Fira jalankan. Ada yang mencabar gila babi tahap 69. Ada yang sekadar misi biasa tahap tapir je. Kira penulis ni nak menggambarkan yang Fira ini adalah si licik yang hebat tahap James Bond la gitu.

Ermm.. apa lagi? (Sebenarnya aku lupa apa punchline yang ada dalam novel ni). Okay, korang janganlah anggap novel ni cuma ada penipuan, penipuan, dan penipuan saja. Dalam novel ni ada juga diterapkan nilai kekeluargaan dimana Fira sentiasa bersama dengan ayahnya walau susah senang sekalipun. Jangan ingat orang jahat tak fikir tentang family dorang. Kadang-kadang orang alim ulama' pun abaikan tanggungjawab family dorang. Kan?

Overall, jalan cerita novel ni tak la berat. Korang cuma perlu duduk, baca, concentrate pada penipuan dan kelicikan Fira, insyaAllah korang enjoy. Aku jamin.

No comments:

This is Hani