Monday, April 23, 2012

Novel Review: #Bisik by Syaihan Syafiq

Hey-ho semua! Maaf sebab agak lambat sedikit nak review novel ni sebab packed dengan job: (1) proofread untuk next novel Fixi iaitu Dosa, Licik, Hilang dan Murtad, (2) kerja design-mendesign, dan (3) kuat tulis cerita meraban kat blog ni. Akhirnya, dapat gak habiskan baca buku ni dan sekaligus buat review dan hantar emel untuk error yang ada dalam buku ni (gila hardcore multi-tasker person aku ni kan?)

Penulis: Syaihan Syafiq
Halaman: 295 mukasurat
Harga: RM 19.90
Cetakan Pertama: April 2012
Sinopsis: Mikael berpindah rumah selepas teman serumahnya mati terjatuh dari balkoni. Namun setelah berada di pangsapuri baru, Mikael mula gagal untuk mengingati kembali apa yang berlaku pada masa-masa sebelumnya. Dia juga didatangi BISIK hasutan yang muncul secara rawak.
Tambah mengelirukan apabila teman serumah barunya, Nazzman, ialah seorang yang amat mencurigakan. Biarpun tidak mempercayainya secara penuh, Mikael melihat Nazzman sebagai orang yang mampu membantu memulihkan ingatannya.
Mikael juga mula menjalinkan hubungan dengan Suraya, perempuan yang pernah menjadi kekasih bekas teman serumahnya. Namun apabila kejadian tragis menimpa Suraya, Mikael mengesyaki Nazzman sebagai dalang.
Apakah punca bisik-bisik yang mengganggu Mikael? Dan siapakah Nazzman sebenarnya?

Masa aku baca Bisik ni, aku anggapkan macam aku tengah main seribu keping puzzle. Dan setiap keping tu adalah persoalan dan misteri yang mesti aku cari dan sambungkan semula kepingan puzzle tu untuk aku rungkai satu persatu segala yang ada dalam kepala otak aku ni.

Aku nak cerita lebih pasal plot novel ni nanti jadi spoiler bagi sesiapa yang belum baca. Apa yang penting, watak Mikael di-develop daripada zero to someone, lepas tu jadi nobody. Which means, pada mulanya dia macam seorang yang down sebab kehilangan kawan serumahnya. Dan kemudian dia bangkit untuk teruskan hidup dia. Tapi atas sebab tertentu, dia jatuh menjadi seorang yang sadis, innocent, atau mungkin ada yang rasa kesian pada Mikael ni pada akhir cerita. Apa yang aku perlu katakan adalah TAHNIAH kepada penulis sebab develop watak utama dia dengan baik sekali. Yippee-ki-yay!

Persetankan la kalau ada orang kata storyline novel ni boleh di-predict (walaupun pada dasarnya aku pun predict benda yang sama), tapi at least, penulis dah pun berikan sedikit sentuhan dan kelainan dalam jalan cerita yang dia bina. Congrats once again~!

Kepada sesiapa yang masih belum membaca atau membeli tapi mahu rasakan BISIKan bab satu untuk buku ni boleh la klik pada link yang dilampirkan di bawah ni:
http://fixi.com.my/bisik/ 
Selamat membaca!

2 comments:

Tieah Madian said...

Phewwwwwww.. Tak nak baca review ni sebab tak baca lagi novel ni.. Hahaha.. Rasanya memang akan jadi orang yang lambat review kot.. Hehehe..

shandye. said...

eekk... thanks banget untuk review yg keren ini ya? (terbawa-bawa sbb baru je abes baca dosa. teehee...)

This is Hani