Sunday, February 19, 2012

Lepak & Shisha - Wajah

Hari tu, aku tak lepak. Aku jugak tak shisha macam biasa. Hanya seorang, tak buat apa. Telinga disumbat dengan earphone. Lagu yang diputar, sikit pun aku tak endahkan. Aku berada di dalam gerabak komuter dari stesen Batu Tiga ke KL Sentral. Seorang dalam ramai. Aku tenggelam dalam lagu yang diputar.

Hari itu, orang ramai. Hari minggu la pulak. 'Silap hari lak nak travel balik Kajang'. Tapi aku tetap dengan plan aku. 'Biaq pi lah! Aku dah lama tak balik rumah mak bapak aku. Tipu la kalau aku tak rindu kat diorang'. Sampai je KL Sentral, aku lepak jap. Beratur kat ATM Bank Islam, nak keluarkan duit. 'Damn! Ramai gila orang'. Redahkan jela. Takde cash punya pasal, aku keluarkan RM150 buat belanja untuk dua minggu. 'Cukup la ni'. Dah settle keluarkan duit,  aku pergi lak kat kaunter Touch n' Go. Top-up RM30 jela, bukan selalu lepak KTM. Lepas tu, gi 7E lak beli air. Gila dahaga sebab aku rushing dari rumah sewa sebelum bertolak tadi, teksi sampai cepat lak! Duit, top-up, air, okay done! Check-in, tunggu train. Next stop....

Sejuta wajah yang bermain-main dibenakku
Sebuah derita yang tak pernah ada oh akhirnya
Apakah terhapus sebuah kedamaian?

Sampai di Mid Valley, orang ramai turun, termasuklah aku. Aku terus turun guna eskalator. Masa turun tu, aku nampak banner besar.

WE ARE MOVING TO A NEW HOUSE.

'Argh damn, jauhnya! Hujung dunia tu!' Aku pun mula berjalan ke arah yang perlu dituju. 'Tak guna, sini ke diorang pindah?' Aku nampak Burger King. Sebelah lak, MPH. Hah, masuk MPH dulu, lepas tu Burger King. 'New house, huh? Lagi best rumah lama ko, MPH oi!' Kecik gila MPH baru ni! Buku pun tak banyak. Mungkin baru je kot pindah. Settle kat MPH, masuk Burger King. Makan jap. Lapaq! Lepas tu, terus naik tingkat paling atas, gi Pets' Wonderland. Niat nak beli vitamin untuk hamster. 'Takde pulaaaaak.' Takpe lah. Aku pun mula la jalan sensorang, habiskan masa yang ada. Skali terjumpa satu beg hand-made. Damn gila simple. Belek harga RM140++. 'Nak keluarkan duit atau...' Last-last aku blah. No, takleh! Next time jela. Terus aku turun gi KTM. Baik aku balik Kajang cepat. Kang meroyan tak pasal-pasal kat kiosk beg hand-made tu.

Ada apa dengan bicara yang hipokrasi?
Jika masih lagi ada tangisan yang tak berhenti
Dan aku rindukan sebuah kedamaian. 

Sepanjang aku tunggu tren, nasib ada budak botak teman aku kat SMS. Aku mengadu pasal beg tu. Aku mengadu pasal tren delay. Aku mengadu yang aku lapar. Aku mengadu yang aku terlalu mengantuk. Aku..... penat.

Pulangkan milik si anak ini yang kau raguti
Hapuskan tangisan si ibu ini yang mengalir sepi 
Halaman ini usah kau lacuri 
Ia milik mereka. 

Dalam hujan lebat tu, aku sampai rumah. Macam biasa, basah lencun. Dan aku pun demam, sekali lagi. Kuatkan hati ni jela. 'Esok sihat laaaa'. Hari ni, aku.... tampal kool fever lagi sekali.

No comments:

This is Hani