Wednesday, October 13, 2010

Part 6 : Zoo Haiwan

Salam semua!

Lama tak update kan! Kali ni kita sambung al-kisah yang berlaku kat blog aku ni. Kali ni kisah pasal haiwan yang aku bela atau pets, bak kata omputih.

Macam ada yang dah sedia maklum, aku ni adalah seorang penternak hamsters yang berjaya! Lepas ada yang dah dijual dan ada yang dah arwah, sekarang ni aku ada 13 ekor hamsters. Sangkar... ada lima! Hamsters aku ni banyak jantan, so pergaduhan dan pertumpahan darah tu memang terlalu kerap berlaku, then kena buat banyak partition dalam satu cage.

Alhamdulillah semua hamsters aku ni comel-comel belaka! Dari dua ekor, sekarang dah beranak-pinak dan kini aku menjadi banyak pening lah! Ada yang okay tu, leh la letak sama-sama dalam satu kawasan. Ada yang tak ngam tu, dah nak menggelabah cari partition. Ikutkan hati nak je letak semua dalam satu akuarium tu, just asing jantan betina je. Tapi disebabkan aku ni hidup travel je, so sabar dulu ye Hani!

Aku suka sangat kat binatang berbulu comel ni! Paling aku sayang, Chewie! Dia warna hitam kelabu, gemuk bulat! Comel! Chewie tu jantan. Kalau yang betina, aku sayang betul kat Mocha! Warna putih dengan stripe oren coklat. Bulu dia lembut sangat! Pakai conditioner apa pun aku tak tau.. dah la bulat badan dia. Comel!
Tu la Chewie (kiri) dengan Mocha, tengah makan cheeseball. 

Sepanjang aku bela hamsters ni, tipu la kalau aku tak pernah kena gigit kan. Banyak kali jugak. Tapi yang paling teruk aku pernah kena masa malam World Cup 2010. Masa tu final match, Holland vs Sepanyol. Elok dah settle match tu, aku ingat nak bagi hamsters makan la. Masa nak bagi Bobo makan, entah kenapa dia gigit jari aku. Selalu dia gigit kejap je. Tapi malam tu ada la dalam dua minit dia gigit tak lepas-lepas. Siap dengar darah terpancut lagi. Memang banyak sangat darah meleleh masa tu. Siap menitis kat lantai lagi. Mulut Bobo pun banyak darah aku melekat. Teruk sangat! Aku tak sentuh Bobo dalam dua minggu gak la.. merajuk kejap dengan dia masa tu. Sekarang ni ada la jugak pegang Bobo, just kena jaga-jaga, siap alas dengan kain. Takut dia gigit lagi. Sakit woooo...

Tapi yang paling best, aku dapat tengok hamsters aku beranak. Haha! Tengok anak dia pink-pink lagi, macam janin tak siap. Bila tengok Bibi jaga anak-anak dia, aku rasa gembira sangat! "Hamster aku dah jadi 'mak'. Aku bila lagi?" Haha fikir jauh sangat Hani ni.. choy!
Hiro (kiri) dok baring nak tidur, Adam lak tak sedarkan diri.

Selain hamsters, aku gak ada bela kucing kat rumah ni. Kucing aku suka sangat main dengan hamsters aku. Kejar-kejar. Tapi ada kucing aku ni, Garfield, baru je mati dua hari lepas. Hamsters aku pun dah tak ada kawan nak main kejar-kejar lagi. Tak tau la kenapa Garfield mati. Dia makan elok je hari tu, tidur pun elok je. Tau-tau je mati. Dah la dia tu special sikit. Rahang senget. Sayang sangat kat Garfield!
Ni la Garfield. Masa ni dia sihat lagi. Tak lama lepas tu dia accident, rahang dia pun senget, hehe!

P/S: Dah tahu aku bela apa kan? So lepas ni, jangan tanya lagi haha! Jokes! Next stop, we will talk about.. friends! What with friends? So catch me up later ;)


No comments:

This is Hani