Saturday, March 24, 2012

Novel Review: #Invasi by Raja Faisal

Akhirnya! Buku Fixi terbitkan gak novel terbaru untuk sesi 2012. Cover depan pun dah guna konsep baru. Tapi still nampak kelainan dari publisher yang lain. (Haha.. takleh puji lebih nanti kena potong gaji). Ada dua tapi yang aku dah baca satu je. Meh layan apa sneak-peek dari novel terbaru ni.

Penulis: Raja Faisal
Halaman: 310 mukasurat
Harga: RM 19.90
Cetakan Pertama: April 2012
Sinopsis: Ahmad Bayani, seorang jurutera, kaki sosial dan kaki perempuan, takkan menyangka dunianya yang mewah dan melalaikan bakal musnah sekelip mata. Sesuatu yang tak diduga oleh manusia akan berlaku.
Sebuah portal muncul di tengah Kuala Lumpur, memuntahkan alien sadistik yang kemudiannya digelar Penceroboh. Dengan teknologi dan kekuatan tentera yang tiada tandingan, para alien memusnah dan membunuh tanpa belas. Adakah seluruh negara akan jatuh ke tangan mereka?
Bayani harus memilih samada menyelamatkan diri ke utara, atau menyertai kumpulan pemberontak bawah tanah yang bertekad untuk mengambil semula kota dari Penceroboh.
Di dalam kemusnahan itu juga, Bayani berdepan semula dengan kisah silamnya; ibunya yang telah lama hilang, dan kekasih yang terhalang.
Hari INVASI bermula, dan nasib umat manusia akan berubah buat selamanya.

Novel ni membawa genre sains fiksyen. Lain sikit la dengan novel dari Buku Fixi yang lain. Memerlukan korang untuk lebih berimaginasi (tolong abaikan imaginasi pada Bab 1) haha! Imagine bentuk-bentuk alien yang penulis bayangkan. Secara kartunnya, aku telah membayangkan bentuk alien tu macam bentuk-bentuk alien dalam Ben 10 (demmit!). Yela.... ada besar, ada kecik, memang otak ni automatik imagine Ben 10. Mental image aku dah corrupt kot.

Overall, semua karakter yang ada dalam novel ni dicerita secara jelas. Perkaitan, perwatakan dan penceritaan yang baik dan menarik. Tapi satu jela yang aku mintak... tolong la berfikiran kreatif bila baca novel yang macam ni. Sebab aku teringat ada a few readers yang tanya kenapa tak bagitau siapa kat ending novel tu, kenapa tak bagitau siapa yang dipilih dalam novel ni. Come on~!! Bukan nak condemn readers, but... be creative, please.

Anyway, taip lebih-lebih kang bias. Nak preview banyak-banyak kang jadi spoiler lak. So, better korang baca sendiri :) selamat membaca!

Untuk membeli INVASI secara online, korang boleh la klik >> http://fixi.com.my/kedai/buku/fixi-invasi/


3 comments:

Burung Bayan said...

kenape cepat sangat bace?eiii geramnye aku..hehe..nak bace jgak

Hani Suraya Shah said...

untungnya bekerja sebagai proofreader Fixi :p

fadz said...

"fiksyen sains" bahasa Melayu, hehe, slm bahasa baku!:)

This is Hani