Thursday, March 08, 2012

Lepak & Shisha - Kopi Bingit

Semalam - Siang
Aku dapatkan naskah buku cerpen Kopi keluaran Fixi yang terbaru dari Adib. Kebetulan, aku baru sampai kat Shah Alam dari Kajang. Penat lelah aku digantikan dengan sepinggan meggi goreng dan segelas teh ais. Humak-aih! Kemain seronok aku dapat makan. Langsung aku lupa kat Adib kat sebelah yang sedang menunggu King dan Nedd. Tak habis lagi meggi aku, Nedd sampai. Lima minit kemudian, King pulak sampai. Okay, cukup korum. Air dah order? Makan? Tak mau? Okay, siap! Milo ais dengan teh tarik dah pun diletakkan di atas meja yang kitorang lepak. Aku masih dengan meggi goreng aku. Adib, Nedd, dan King pulak masing-masing mengeluarkan buku Kopi untuk disignature. 'Buku semua sama je, apesal diorang pening sangat ni?' Ah, makan jela Hani. Jangan nak banyak bunyik! Selesai ritual signature tu tadi, maka aku pun kena pulang ke rumah disebabkan Adib kena gi meeting. Nedd dan King still lepak kat situ sampai gelas kering.

Semalam - Malam
Aku baru baca cerpen yang ditulis oleh King. Cerpen yang terakhir dalam buku tu. Hari tu aku janji nak baca dia punya cerpen dulu. Settle je baca, aku saja belek helaian yang diorang buat signature siang tadi. Bila tengok signature Nedd, aku senyum. Tengok pulak signature Adib, lagi meleret aku senyum. Tang kat signature King ni yang buat aku nak tergelak. Ada ke patut dia letak note kat situ 'LIPAS'? Letak la 'Selamat Membaca' ke.. 'Kepada Peminat yang Comel' ke.. oh, tipikal sangat eh? Okay~ aku pun terus bersiap. Malam ni ritual shisha dengan kawan-kawan. Adib pun ada. Yeay! Malam tu, kawan-kawan dan orang yang tersayang duduk satu meja sekali lagi macam hari tu. Bersembang, makan, minum, dan shisha bersama.

Hari Ini - Siang
Aku tido di ruang tamu bersama beberapa kawan serumah aku. Tido berlonggok-longgok bagaikan anak kucing tido, apadehal! Aku ingat nak baca Kopi. Aku pun bancuh Nescafe Mild ke dalam mug. Baru baca perenggan pertama pada cerpen yang pertama, bunyi mesin drill memekak dari rumah sebelah. 'Haduyai~ time ni pulak ko nak bertukang kan?' Punya lama aku bergolek tadi diorang senyap tak buat apa pun. Time aku nak membaca ni lah diorang nak buat kerja. Sialan! Tapi aku gagahkan konsentrasi aku untuk membaca pada pagi tu. Akhirnya, settle gak baca tiga cerpen. Aku naik ke bilik, nak mandi dulu. Lepas aku bukak baju, bukak bra, bukak spender, terus aku ambil tuala, berkemban. Capai lagi buku Kopi, baca satu lagi cerpen la. Baru burn 5 minit. Sambil golek-golek atas katil, sambil baca Kopi. Cerpen yang aku baca tu, nama penulisnya takyah aku pandang sangat. Nanti rindu. Susah. Habis baca, terus campak buku tu atas katil. Get ready nak mandi. Perut lapar, budak-budak ajak makan kat Tesco Extra dekat dengan MSU tu. Dan ketika aku sedang melantak nasi dengan fish with black pepper sauce tu, aku sedang membaca Kopi sehingga ke cerpen yang ke-7. Keadaan masih lagi bising.

Hari Ini - Malam 
Yan dan By ajak shisha (lagi?) tapi aku tak ada mood nak melayan asap berperisa dari arang tu malam ni. Aku nak duduk rumah, baring-baring, sambil baca Kopi. Aku bancuh lagi Nescafe Mild ke dalam mug. Buih halus yang tercipta pada permukaan air tu mengingatkan aku pada dialog dalam iklannya yang dilakonkan oleh Harith Iskander, 'Haluuuuuussss~'. Bengong! Aku mulakan bacaan aku pada cerpen yang ke-8 dan seterusnya. Tapi pembacaan aku tak ada la terlalu fokus. Suasana rumah aku seperti pasar malam. Budak-budak yang lain buat bising pulak. Haih, stress pulak aku dibuatnya. Takpe, agak-agak tak boleh nak fokus, baca kat luar rumah. Duduk kat depan tembok tu. Okay, aku pun try bila pembacaan aku masuk cerpen ke-10. Agaknya, masa diorang ni kecik time baby tu diorang tertelan mikrofon kot. Sebab tu la suara diorang kuat semacam, macam ayam berak seketul. Eh, betul ke perlibahasa aku tu? Gi mampus lah! Aku nak baca Kopi! Last-last, aku naik bilik, tukar baju, lepak kat Extreme Park.

Antara Hari Ini dengan Esok
Yan, By, Eyza, Mai, Fiqa.. masih tak balik. Aku dah pun balik sebab mulanya rasa mengantuk bila bacaan aku sampai ke cerpen yang ke-13. Lepas habis baca cerpen tu, aku balik. Terus humban badan aku kat atas sofa. Heaven! Rumah sunyi. Baca lagi buku Kopi tu. Tak habis page pertama, tiba-tiba suara orang gelak, kuat! 'Pukimak~ terkejut aku'. Sekarang aku nak mengamuk! Haih, sabar weh~ aku sumbat telinga dengan mp3. Bajet suara-suara sumbang tu boleh aku hapuskan dengan bunyi muzik ni. Huh, haraaaam! Dengan tahap kesabaran aku yang makin menipis, aku baca cerpen ke-14. Seketul... seketul... tulisan dari kertas kuning ber-ink-kan coklat tu aku baca dengan mata rabun ni, dan kemudian di-interpret-kan ke dalam otak aku yang tak seberapa bijak ni. Habis je aku baca cerpen ke-17, kawan-kawan aku balik dari shisha. Hah, bagus! Tapi diorang nak study. Time ni la aku leh release tension aku kejap. Kacau diorang study se-round dua sebelum tidur.

Esok - Siang
Aku bangun je, ada direct message dari Adib kat Twitter. Ajak aku keluar makan. Aku pun bagitau dia yang aku nak balik Kajang. Terus aku bersiap, kemas beg dan barang-barang untuk pulang ke rumah parents kat Kajang. Lepas makan, dia offer nak hantar aku kat KTM Sungai Buloh. Kalau dari situ, tak payah nak tukar tren lagi. Aku pun setuju jela. Sebelum sampai ke KTM, kitorang lepas rindu puas-puas. Aku pun tak tau bila lagi nak balik Shah Alam. Bajet aku nak balik time Yan dan Eyza bertolak ke Penang. Hamster aku dan mungkin hamster Yan takde siapa nak jaga pulak kalau aku tak balik. Aku pun keluar dari perut kereta Adib. Rindu tak habis lepas lagi. Takpe la, nanti boleh bersembang kat YM, tak pun kat phone. Aku tunggu tren tak lama, dalam 10 minit camtu je tren sampai. Orang tak ramai. Tempat duduk banyak. Aku duduk jela mana bontot aku nak duduk masa tu. Bukak zip beg, keluarkan buku Kopi. Sambung lagi dua cerpen terakhir, walaupun cerpen ke-19 tu aku dah baca. Akhirnya, aku dapat habiskan baca Kopi dalam suasana yang tenang. Tanpa Nescafe Mild. 'Takpe la~ tadi time lepak dengan Adib dah layan neslo ais'.

Esok - Malam 
Aku mula menaip ulasan tentang buku cerpen Kopi di blog aku. Sambil aku menaip, sambil aku buat draft untuk short story tentang kopi jugak. Cerita yang terjadi selama sehari suntuk aku cuba untuk menghabiskan buku cerpen kecik comel tu. Maka, terciptalah 'Kopi Bingit' untuk korang baca :) terima kasih sebab baca naskah yang bernilai dengan idea kering aku ni je.

No comments:

This is Hani