Saturday, March 10, 2012

Lepak & Shisha - Diari 2007

Malam tu, aku mencari kertas atau buku untuk buat conteng-conteng. Aku cari kat merata tempat. Aku nampak helaian kertas nota di atas meja telefon. 'Kecik sangat.. aku nak besar!' Dasar tamak punya Hani! Nak besar je kau! Okay, aku mula cari buku atau kertas A4 sekalipun. Meja study aku kat rumah sini memang dah takde stationery. So? 'There must be somewhere else? Cari la!'

Aku bukak almari yang aku letakkan koleksi novel yang pernah aku baca suatu waktu dulu. Mungkin mak aku ada letak buku kosong yang pernah aku beli, kononnya untuk aku buat buku nota time sekolah dulu? Aku selongkar satu-satu. Keluarkan novel-novel tebal yang aku sanggup baca dari mentelaah buku pelajaran satu waktu dulu. 'Sebab aku tau the ending results aku la aku tak study'. Kalau dah bermasalah tu memang takleh nak buat apa dah.

Dan akhirnya, aku jumpa satu buku. Warna ungu, warna feberet aku. Orang kata warna ungu ni misteri. Masa aku nampak buku ni pun aku dah rasa kemisterian dia. Sebab aku still nak re-call, buku apa la ni. Ada kartun anjing putih Bob dok tersenyum pakai topi magician. Anjing betul~ tapi aku amek jela buku tu. Bawa naik bilik. Terus capai pensel, bajet nak conteng-conteng la. Bila bukak je buku tu, alamak! Apa aku meraban dulu kat dalam buku ni...?

Benda pertama aku nampak, nota subjek Kimia. Ye, dulu aku suka subjek Kimia, selain dari Matematik dan Fizik. Tapi nota tu aku takde la tulis dari bab 1 sampai habis. Aku ni dulu rajin sekejap je. Lepas tu, hangus! Hurmmm~ belek lagi, belek.. belek.. oh! Result exams? Rajinnya la aku ni dok tulis markah setiap subjek untuk setiap exam. What? 9G for Add Maths? Gila bangang! Tapi apa yang aku belajar sekarang takde kena-mengena dengan subjek bangang aku tu pun, so? Biarkan....

Okay, sambung belek-belek lagi. Now what? A diary?! Aku pun baca, satu... satu. Baca apa yang aku bebelkan. Pasal hari sukan, kawad kaki daerah, lawatan ke tempat-tempat yang membosankan... bla bla bla. Yang paling best, "Hari ni cikgu kaunseling aku ajak jalan-jalan, gi Semenyih. Dia kata ni terapi untuk aku kali ni. Tapi sepanjang perjalanan tu, aku kena basuh kawshit punya, brainwash bebeh!" Err~ teruk sangat dulu aku ni rupanya. Tapi aku rasa dengan 'terapi' yang cikgu tu bagi, aku sekarang takde la seteruk dulu lagi. Degil sikit-sikit tu biasa la. Tak percaya, tanya Adib. Tak pun tanya Yan, degil aku tebal mana.

Okay, pause kejap. Aku lapar. Nak makan jap. 
[transmission lost.. will be right back] 
[satu jam kemudian...] 
Alright, I'm back now :) 

Aku teruskan dok belek buku tu. Macam-macam khazanah tak bernilai dalam tu. Kesan aku conteng-conteng dengan magic pen, ada yang aku lukis ala-ala fashion design kat tengah-tengah buku tu. 'Nampak sangat takde bakat jadi fashion designer aku ni'. Ada some so-called lyrics in here. A list of university yang pernah aku applied untuk study diploma dulu. And... a long list of plate numbers of cars. Dulu aku ada habit. Bila on the way balik kampung, mesti aku tulis nombor plat kereta yang potong kereta aku. Entahlah. Aku baru terasa yang aku ni pelik, rupanya...

Haih.. memori. Macam tak percaya semua tu dah 5 tahun berlalu. Daripada attitude teruk, sekarang dah okay sikit. Dulu bengap, sekarang.... alhamdulillah. Bersyukur dengan apa yang dapat sekarang. Terima dengan apa yang pernah berlaku. Okay, aku lapar lagi. Soruuuuuuuu~

No comments:

This is Hani