Thursday, April 11, 2013

Book Review: #Mangsa by Gina Yap Lai Yoong

Masih ingat pada Ngeri? Mungkin Mangsa adalah 'mangsa' yang sesuai untuk anda seterusnya.

Penulis: Gina Yap Lai Yoong
Halaman: 245 mukasurat
Harga: RM 17.90
Cetakan Pertama: November 2012
Sinopsis: Nazwan dan Natalia merupakan BFF. Dan juga FWB.
Hani dan Jo berkongsi persahabatan yang luar biasa. Ramai yang terlopong bila melihat mereka. Detektif Hema masih obses dengan kes Ngeri yang dianggapnya tidak selesai. Obsesinya memakan diri.
Gadis-gadis mula hilang dari seluruh pelosok negara. Inspektor Rashid mengetuai Pasukan OH (Orang Hilang) mencari. Suatu hari, anaknya turut ghaib...
Apakah kaitan semua kes hilang ini dengan sebuah rumah lodge terpencil di dalam hutan? Mungkinkah Jo yang bersalah? Atau mungkinkah mereka semua bakal menjadi MANGSA seorang pembunuh bersiri yang kejam?

Boleh dikatakan buku ini adalah kesinambungan kepada buku Ngeri.

Sedikit flashback, Ngeri mengisahkan sekumpulan pelajar yang dihantui dengan skrip ngeri yang ditulis oleh mereka sendiri dan cerita yang ditulis menjadi realiti. Maksudnya, berlaku secara real, betul-betul kejadian, bukan cobaan~ haaa gitu. Dan kes Ngeri ni telah dihandle oleh Detektif Hema.

Berbalik pada Mangsa, secara peribadi, kalau nak dibandingkan antara Ngeri dengan Mangsa, buku ni adalah satu peningkatan yang bagus dari penulis (tepuk tangan la weh!). Pengisian, gaya bahasa yang simple, tapi diberikan sentuhan yang padat. Congrats!

Pada mulanya, aku ingat jalan cerita Mangsa ni guna POV Natalia 100% since first chapter tu penulis menggunakan 'aku' sebagai naratif. But then, aku silap. Sebab bila masuk scene watak lain, naratif berubah. The truth is, aku suka stail dan gaya penulis menulis naratif time scene Natalia. Rasa ayat dalam scene Natalia lebih ringan dan mudah untuk aku dalami apa watak tu buat, rasa, etc etc.

Kalau korang tanya aku Mangsa ni mengenai apa, senang cerita kau pernah tengok cerita Anaconda tak? 20%-25% cerita adalah mengenai ular pemangsa tu. Kenapa dan bagaimana semua tu berlaku, tu korang pi beli Mangsa dan baca.

Kat mana nak beli? Selain kat kedai buku, korang boleh beli online. Klik je kat SINI untuk order.

No comments:

This is Hani