Thursday, April 25, 2013

Book Review: Antologi Cerpen #KLCC

Sempena ulangtahun KLCC yang ke-15, Fixi telah menerbitkan sebuah lagi buku Antologi Cerpen KLCC dan seperti biasa, buku ini adalah limited. Tiada ulang cetak.

Editor: Nur Atiqah Jalaludin
Halaman: 192 mukasurat
Harga: RM 15
Cetakan Tunggal: April 2013
Info: KLCC ialah antologi 19 cerpen yang diterbitkan untuk meraikan ulangtahun ke-15 bangunan KLCC sebagai pusat destinasi femes untuk warga kota dan pengunjung.
Buku ini dicetak hanya sekali pada April 2013 dan 1500 keping dihasilkan. Ia tidak akan dijual di kedai-kedai buku tapi hanya online dan di events seperti pesta buku.
Kalau/bila buku ini habis dijual, kami harap ia akan masuk pasaran gelap.

Senarai 19 cerpen KLCC:
- Jangan Terjun (Nadia Khan)
- Ground Zero (Khairul Nizam Khairani)
- Mata (Shaz Johar)
- Nyawa (Raja Faisal)
- Ripuk (Hasrul Rizwan)
- Warisan (Julie Anne)
- Dalam Tangan Papa (Adib Zaini)
- Takdir (Hani Amira Suraya)
- Gadis Dan Dua Menara (Faratira Aimiza)
- Empat (Mim Jamil)
- Kalau Lapar Cari Chomet (Syaihan Syafiq)
- 2 Tiang, 1 Menara (Shafaza Zara Syed Yusof)
- Penjaga (Dayang Noor)
- Izzaq (Faizal Sulaiman)
- Serikandi Malaysia (Arif Zulkifli)
- Koc Lampau Capai Cakerawala (Azura Mustafa)
- Nek Som, KLCC dan Kucing Bernama Zorg (Azrin Fauzi)
- Jemput Makan (Zulaikha Sizarifalina Ali)
- Gerbang Neraka (Ridhwan Saidi)

Bila dah habis baca semua cerpen dalam antologi kali ni, boleh ke aku rumuskan; ramai penulis yang macam suka je kalau KLCC ni dimusnahkan? Haha! Overall, aku suka antologi ni berbanding antologi yang sebelum ni.

Ada beberapa penulis yang aku nampak membuat 'comeback', ada juga yang improve dari antologi lepas. Aku sebut beberapa la... antaranya Faizal Sulaiman menerusi cerpen Izzaq. Sebuah cerita tentang pengorbanan seorang abang terhadap seorang adik yang sakit. Hasil garapan yang menarik, siap ada prolog gitu. Selain itu juga, improvement dari penulis Zulaikha Sizarifalina Ali menerusi cerpen Jemput Makan, di mana penulis bermain dengan twist, memang tak expect langsung tu.

Bagi kipas-susah-mati Nadia Khan, mungkin korang nak tau spin-off dari novel Kelabu? Cepat-cepat la dapatkan naskah Antologi Cerpen KLCC ni dan baca cerpen Jangan Terjun, sebelum habis stok.

Secara peribadi, aku suka cerpen Gerbang Neraka tulisan Ridhwan Saidi. Cerita yang lain dari yang lain dalam antologi ni dan cebisan dari cerpen ini telah diadaptasi menjadi teater Gadis Dan 2 Menara yang diarahkan oleh Aloy Paradoks pada 17-21 April yang lepas.

Bagi yang terlepas teater tu, korang baca cerpen Izzaq dengan Gerbang Neraka, pastu imagine la kalau cerita tu bergabung. Lebih kurang gitu la, haha! Hanya tu je yang aku boleh bagi gambaran kasar untuk korang yang tak berkesempatan untuk ke teater Gadis Dan 2 Menara tu.

Bagi yang dah dapatkan naskah KLCC ni, tahniah yo!

No comments:

This is Hani