Thursday, September 20, 2012

Book Review: Buku Cerpen Nadia Khan

Khas untuk cik direktor kesayangan aku, Nadia Khan (cewaaah~).

Penulis: Nadia Khan
Harga: RM 18.90
Halaman: 263 mukasurat
Cetakan Pertama: September 2012
Sinopsis: Buku CERPEN ini menghimpunkan 17 cerita pendek dan juga 3 skrip filem pendek yang dihasilkan oleh Nadia Khan. Kebanyakannya ditulis dan diterbitkan di pelbagai majalah dan akhbar sebelum novel sulungnya KELABU muncul pada Disember 2011.
Cerita-cerita dalam kumpulan ini banyak berkisar tentang cinta, keluarga, sahabat, dan kerjaya. Turut diselitkan cerpen-cerpen yang diilhamkan oleh hidup penulis sendiri sebagai pelajar dan orang yang berkhidmat dalam bidang perubatan dan pendidikan.

Senarai penuh kandungan buku Cerpen Nadia Khan: 
- Mana Dia Pergi?
- Puaka Pak Jaha
- Pinjam Masamu, Kak
- Lara Di Hati
- Cikgu Din
- Teleportasi
- Janji Kak Long
- Nasi Putih Daging Cincang
- Epilod Damak
- Anak Dinihari
- Cili
- Kopi Tiga Suku
- Budak Baru
- PWTC
- Kopi Kola
- Kopi, Adele dan Bubur Ayam McD
- Cinta Sekeping Tisu
- Ada Apa Dengan Kina
- Aku, Kesesatan dan Kelab Penari Bogel
- Nakahari

Aku malas nak cerita panjang la pasal penulis Nadia Khan ni sebab dia ni dah capai tahap retis kat Buku Fixi. Even kalau aku jumpa kawan-kawan yang tau aku bekerja dengan Fixi pun mesti tanya aku "ada buku Kelabu free tak?", ek-eh~ banyak la cekadak free. Aku pun beli sendiri buku tu and sampai sekarang buku tu ada orang buat harta tak reti nak pulangkan balik kat aku.

Okay, lupakan pasal buku Kelabu. Aku nak promote la buku Cerpen ni pulak. Seperti yang tertera kat sinopsis di atas, buku ni mengandungi 17 cerita pendek dan 3 skrip filem pendek. Tapi penulis dia tak pendek la haha! Overall, aku suka dengan gaya penulisan penulis. Kekuatan dia ada kat jalan cerita dan dialog. Sempoi, menarik, santai... SMS gitu short-form nya~

Antara banyak-banyak cerpen dalam buku ni, cerpen PINJAM MASAMU, KAK ada buat aku termenangis masa tengah buat proofread buku ni. Hati ni tersentuh kejap masa baca perenggan dalam mukasurat 42, masa dia kata nak pinjam masa tu. Pastu cerpen ANAK DINIHARI lak, aku suka mungkin sebab ceritanya di mana watak utamanya yang mahu buat sesuatu pekerjaan yang dia sendiri minat, tanpa kita fikir pekerjaan tu high-class, mid-class or low-class sekalipun, asalkan ia halal.

Skrip filem pendek lak aku suka CILI. Ia sebuah skrip yang simple, dan diselitkan lawak di mana cili itu sendiri menjadi subjek utama dalam skrip. Masa baca tu, aku dah mula bayangkan Mamu dok cari cili. Kenapa Mamu? Aku pun tak tau...

Bagi yang tak sempat beli buku cerpen KOPI, tulisan Nadia Khan dalam buku tersebut yang bertajuk KOPI KOLA juga diselitkan bersama dalam buku Cerpen ni.

Dan sekalung penghargaan dan ribuan terima kasih untuk Nedd sebab letak nama aku dan kawan-kawan Idebewe kat kredit untuk cerpen NAKAHARI. Nice to meet you and be a lovely editor for your book and the production house =)
- ni kat muka depan -

- ni lak kat page Nakahari - 

Bagi yang nak beli buku Cerpen Nadia Khan secara online, bolehlah klik kat link bawah ni untuk membuat tempahan.
http://fixi.com.my/kedai/buku/fixi-cerpen-nadia-khan/

2 comments:

MéuzAngelo™ XXIII said...

blog budak sastera sejati ni.. hehe :p

shandye. said...

kita serupa!
ade ke patut people came up to me and slambekodokz je cakap nak buku KELABU free?
kau ingat kau siapa?
anak menteri besar selangor?
klu rekues nak buku i secara free buleh gak lah dikonsider klu dia berwajah comel. ye dak? kuikuikui...

=P

This is Hani