Sunday, September 09, 2012

Teater #KawanKawanYangKitaSuka

Salam semua!

Ni adalah aktiviti terbaru aku dengan kengkawan #idebewe aku pada malam tadi. Mungkin ada yang dah tengok awal dari kami, itu kami tak kisah. Yang penting, kami pun dah tengok teater Kawan-Kawan Yang Kita Suka ni jugak~


Sinopsis: 
Mengisahkan empat sekawan yang sangat akrab. Agus mendapat berita gembira untuk menjalankan tugas di luar negara. Walau bagaimanapun, dia perlu menyelesaikan hutang PTPTN terlebih dahulu. Dengan meminjam daripada keluarganya yang berada, dia akan membayar sebahagian daripada hutangnya untuk membolehkan dia ke luar negara.
Berita gembira ini disambut oleh tiga rakannya yang lain iaitu Anuar, Fara, dan Huda. Mereka semuanya gembira dan menggunakan sebahagian wang yang dipinjamkan oleh keluarga Agus untuk mengadakan sedikit jamuan meraikan berita gembira ini.
Pada hari untuk membayar hutang, Agus kehilangan duitnya. Dia tidak pasti di mana dia meletakkan duitnya itu. Duitnya disyaki hilang. Masing-masing mula menuduh. Nuar, Fara dan Huda mula menunjukkan perangai masing-masing. Persahabatan mereka mula terjejas akibat salah sangka di antara mereka.
Apakah yang akan berlaku pada mereka? Dapatkah Agus membayar hutang PTPTNnya? Dapatkah dia keluar negara demi cita-citanya? Saksikanlah Kawan-Kawan Yang Kita Suka.


Teater ni dilakonkan oleh empat orang anak muda yang berbakat. Ya, sangat berbakat kerana mereka memainkan peranan masing-masing dengan berkesan sekali. Tak ada awkward feelings atau terover-acting. Mereka berlakon secara neutral seolah-olah mereka menjadi diri mereka sendiri di atas pentas tu. Mereka adalah Karl Shafek, Anas Ridzuan, Fazleena Hishamuddin, dan Ameera Ramly.

Pengisian teater tu pula penuh dengan gelak ketawa, perasaan sangsi, keliru, marah... ia menghiburkan. Senang cerita, ia menceritakan apa yang berlaku di sekeliling kita bersama kawan sekolej yang rapat dengan kita. Dengan isu tentang PTPTN ni, ia memang dekat la dengan golongan anak muda especially pelajar IPTA/IPTS. Jadi ia mudah untuk kita blend teater ni dengan pemahaman kita.

-maaf aku terlebih ambil gula malam tu jadi aku sugar-rushed-
[sumber gambar: neddo khan]

Okay, itu cerita tentang teater. Cerita tentang luar teater pulak, aku datang dengan geng #idebewe aku (macam biasa). Sementara nak tunggu pintu buka, kitorang tunggu la dulu kat luar dengan semua yang hadir. Tiba-tiba, aku jumpa kawan sekolej yang aku rapat dulu.

"Faiz! Weh, Faiz!"

Faiz pun toleh. Kami sembang-sembang kejap lepas dia beli tiket. Tanya khabar, tukar-tukar berita terkini. Macam-macam. Happy! Kawan lama dengan kawan baru, bergabung kat teater tentang kawan (pergh... story!). Memang pergi tengok teater ni, aku pi dengan kawan-kawan yang aku suka la kan? Hehe!

Time masuk ruangan teater tu memang full-house. Ya... dari hari yang pertama (aku dengar cerita) memang tiket habis, sold-out. Full-house, penuh! Most of the people yang hadir (aku rasa semua orang) kata best, kudos, thumbs-up... senang cerita, cambest gila (yang ni komen overall aku, haha!).

Tahniah bagi semua pelakon, ahli produksi yang terlibat dengan pentas, lighting, marketing, audio, etc etc. Tahniah paling besar dah tentu la kat pengarah teater ni; Fasyali Fadzly.

Harap next time, ada dapat tengok lagi teater yang 'cambest gila' camni lagi yaw!

No comments:

This is Hani