Saturday, June 30, 2012

Novel Review: #Murtad by Hasrul Rizwan

Bagi yang suka tengok cerita Pulp Fiction, memang disarankan layan novel ni.

Penulis: Hasrul Rizwan
Harga: RM19.90
Halaman: 323 mukasurat
Cetakan Pertama: Jun 2012
Sinopsis: Adam terus menekan punat pada briefcase hitam lalu dibukanya perlahan-lahan. Adam terbelalak. Akhil terlopong. Masing-masing berganjak ke belakang.
Dua pucuk pistol automatik berkilatan hitam, sekeping envelop, kunci kereta dan juga sejumlah wang tersedia di dalam beg yang terpelahang buka. Adam menutup kembali beg itu. Matanya terpejam rapat. Akhil menelan liur.
"Kerja gila apa sebenaqnya ni... ha??" Akhil bertanya keras.
"Ini adalah kerja untuk agamamu. Benar. Seperti yang kamu fikir dan apa yang kamu lihat sekarang."
"Hang nak suruh kami buat apa? Bunuh orang?"
"Ya."
"Nakharrom."
"Kamu akan diberi tugas untuk membunuh orang-orang yang MURTAD."

Novel ni aku letak genre 'dark comedy' la, boleh Mat Gorn? Haha! Bayangkan kau nak pi bunuh orang tapi kau boleh bersembang dengan partner kau pasal nak makan apa dinner malam nanti. Lebih kurang camtu la~

Dialog yang bersahaja dan lawak, nak pulak dengan loghat utara tu memang buat gelak jela. Aku jamin engkorang tiap kali habis baca dialog diorang je mesti nak jerit 'nokharom~' sesama dengan watak Akhil dan Adam tu, haha! Sebab aku pun camtu gak, nokharom~

Overall yang aku boleh katakan, novel ni guna ayat simple je tapi padat dengan aksi. Pastu ada gak isu keluarga, ada isu cinta (even James Bond pun pasang marka, depa pun nak jugak~). Yang paling penting, penulis juga ketengahkan adalah isu agama, di mana si kembar tu kena buru orang yang telah murtad; iaitu keluar dari agama Islam.

NOTE: Murtad itu adalah salah satu dosa besar ye kawan-kawan~ ingat tu! Nanti Adam Akhil dok buru hangpa aku tatau.

Dan dalam novel ni juga, ada cameo dari novel Zombijaya (seperti yang diberitahu penulis di FB page Murtad). Haaa~ siapa yang ada dan part mana yang masuk time tu korang sendiri godek la nanti. (Lebih info: bagi sesiapa yang hadir Pesta Buku Selangor kat SACC akan dapat zine percuma limited edition dari penulis sebab bab terakhir dalam novel ni dikeluarkan dari novel dan dijadikan zine yang dilukis sendiri oleh penulis!)

Aku harap pembaca tak menilai rendah naskhah ni sebelum baca. Memang isu sensitif camni sure nanti ada je yang nak haramkanlah bagai. Jadi, kita ambil yang baik jela, okay?

NOTE:
- Aku dapat rasakan aura novel Murtad ni mampu kejar kejayaan novel Kelabu nanti. Anyone nak bet? ;)
- Dulu aku crush dengan watak Nipis dalam novel Zombijaya. Sekarang Akhil dah rampas takhta crush tu dari Nipis, muahaha!

Mahu order novel Murtad? Mahu baca chapter terawal Murtad? Sila klik pada link di bawah ini, terima kasih!
http://fixi.com.my/murtad/

Terima kasih kerana membaca Buku Fixi!

2 comments:

Anonymous said...

kau dah spoilkan isi dengan lebih menulis sinopsis berbanding ulasan.

Tobi Jainu said...

Untuk review berkualiti baiklah kita ke Goodreads

This is Hani