Saturday, June 30, 2012

Novel Review: #Hilang by Dayang Noor

Terus-terang aku katakan, lepas aku proofread manuskrip novel ni, dan setibanya aku kat blog post nak buat review ni, aku tetiba lupa jalan cerita Hilang. Ia bagaikan 'hilang' dari kotak memori aku. Sabar jela....

Penulis: Dayang Noor
Harga: RM 19.90
Halaman: 322 mukasurat
Cetakan Pertama: Jun 2012
Sinopsis: Shaziman - seorang jurulatih peribadi happy-go-lucky tiba-tiba buntu bila adik kembarnya HILANG secara misteri. Nota ugutan yang diterima membuatkannya cuba menjejak tanpa melaporkan kepada polis. Dengan bantuan Jo, seorang penyiasat peribadi, Shaziman mencari adiknya berdasarkan beberapa catatan buku nota...
Khairani - seorang gadis kampung yang berhijrah ke Selangor untuk mencari rezeki dan mengejar cinta. Dia perlukan banyak wang untuk mengubat kakaknya yang diserang penyakit ganjil. Setelah dia berjaya memenangi hati Zed, lelaki yang diminatinya, Khairani diperkenalkan olehnya kepada dunia baru di mana wang boleh diperolehi dengan mudah...
Shaziman dan Khairani ditakdirkan bertemu dalam satu situasi yang janggal. Shaziman tidak menyedari bahawa Khairani menyimpan kunci tentang misteri kehilangan kembarnya.

Sebenarnya aku tak tau nak explain macam mana, hmmm. Penceritaan untuk novel tulisan Dayang Noor kali ni agak mantap berbanding dengan novel yang lepas iaitu JERAT. Bagi aku, mungkin sebab ada flashback yang agak tersusun dan bila sampai kat titik pertemuan cerita tu, mesti korang akan cakap, "oh macam tuuu~". (Sebab aku sendiri macam tu. Ke... aku sorang je camtu? Entah la...)

Bagi pembaca yang jenis pening dengan susunan kronologi sesebuah novel, diharapkan berhati-hati la bila baca novel ni sebab jalan cerita pada awal novel ni memang completely split into two stories iaitu seminggu sebelum dan semasa kejadian 'hilang' itu berlaku.

Selain tu gak, bila korang habis satu-persatu chapter, korang dapat unlock satu-persatu misteri yang ada untuk solve kan kes hilang tu.

Tahniah buat Dayang Noor atas 'kelahiran' buku kedua beliau! Semoga karya anda berhasil lebih baik dan maju lagi di masa hadapan!

Bagi yang nak sneak-peek untuk baca bab terawal atau nak beli online novel HILANG ni, boleh la klik pada link di bawah:
http://fixi.com.my/hilang/

Terima kasih kerana membaca Buku Fixi!

No comments:

This is Hani