Wednesday, January 22, 2014

Kenapa Awak Hulur Duit Cara Orang Cina?

Selalunya kalau aku bercerita je mesti benda-benda fiksyen je kan? Kali ni aku nak cerita benda betul lak. Kejadian ni berlaku baru je petang tadi semasa aku sedang bekerja.

Bagi salesgirl/salesboy mesti ada jumpa macam-macam ragam customer. Ada yang pelik, ada yang menjengkelkan, ada gak yang biasa-biasa je. Tapi apa yang aku lalui hari ini, membuatkan aku rasa... entahlah!

Tengah dok melepet jaga kiosk sambil baca komik, datang la sorang pakcik ni. Datang usha-usha buku. Masa nak bayar tu - macam biasa la - dia letak buku kat kaunter dan aku kira. Dan perbualan kami berlaku lebih-kurang seperti dalam strip komik kat bawah ni...

...aku memang terdiam habis! Pakcik tu siap bagi lecture kat aku lagi.

"Kenapa awak ikut cara orang Cina?"
"Kita orang Melayu ada cara kita sendiri."
"Awak tau tak... (bla bla bla)... (masa ni aku dah tekan naik 'power-window' aku dari bebelan pakcik tu)."

Aku cuma tak faham, kenapa perkara yang macam tu pun boleh jadi isu. Dan aku tak tau pulak, nak hulur duit ni pun ada cara Cina, Melayu, India bagai. Hmm... entahlah.


No comments:

This is Hani