Thursday, May 02, 2013

Book Review: #Ilusaniti by Adib Zaini

Selepas Zombijaya, kini Adib Zaini kembali dengan karya terbarunya, Ilusaniti.

Penulis: Adib Zaini
Harga: RM 19.90
Halaman: 320 mukasurat
Cetakan Pertama: April 2013
Sinopsis: Ini kisah sekumpulan kawan.
Lama sudah kenal secara online.
Untuk kali pertama mereka bertemu.
Seorang mati bunuh diri selepas itu.
Ataupun ada konspirasi yang mereka tidak tahu.
Nisan siapa bakal diukir lagi?
Ingatan semakin hilang setiap hari.
Tidur dipenuhi dengan mimpi ngeri.
Ini semua ilusi ataupun realiti?

Mungkin ramai yang payah nak menyebut tajuk novel kali ini. Ia adalah gabungan dua perkataan iaitu 'ilusi' dan 'sanity' yang berkait rapat sepanjang jalan cerita novel ini. Sangat mind-blowing!

Cerita ini mengisahkan sekumpulan kawan yang berkenalan melalui online dan mereka berjumpa buat pertama kali, secara realiti, of course! Namun selepas pertemuan pertama kali tu, seorang demi seorang mengalami komplikasi atau simptom hilang ingatan, halusinasi, juga mimpi pelik mengenai 'Bandar Tanpa Cahaya'. Selain tu, mereka dikejutkan dengan kematian rakan mereka, seorang demi seorang. Dengan semua simptom dan apa yang berlaku tu, mereka mencari sebab kenapa dan mengapa ia berlaku pada mereka yang berjumpa bersama tempohari saja. Geng lain yang tak pergi, tak mengalami simptom tu pun.

Aku suka dengan penerangan penulis tentang Bandar Tanpa Cahaya, info perwatakan setiap karakter, info teori, etc etc yang ada di dalam naskah ini. Detail dan kemas. Cukup untuk buat pembaca faham dan berimaginasi. Selain itu, jalan cerita yang fast paced macam ni memang membuatkan korang nak tau apa yang berlaku pada next chapter and tau-tau je dah habis baca.

Jika korang seorang gamer/geek/nerd, mungkin korang akan lebih terhibur dengan segala macam permainan yang disebut dalam novel ini. Paling ketara, War of Warcraft (WoW). Siap ada satu chapter ni, menceritakan mereka sedang bermain game WoW dari mula sampai habis, bagaimana mereka menyetelkan satu misi di dungeon. Kiranya korang dapat 'extra candy' la bila baca naskah ni jika ada minat dengan online games, selain games lain yang ada disebut penulis. Okay, aku rindu nak main board game Munchkin, or Cosmic Encounter dengan bebudak Idebewe. Damn!

Jika anda mahu mendapatkan naskah ini secara online, boleh la klik di SINI untuk membuat order.

2 comments:

Anonymous said...

Apa mksud ending die eh? Fariz masuk spital gile atau jail? Die ke yg aturkan segala ni? Confuse! Huhu

Hani Suraya said...

You read, you decide ;)
good luck!

This is Hani