Tuesday, May 28, 2013

Aku #Paranormal

Salam. Hai!

Alhamdulillah, Paranormal dah pun berjaya dipasarkan (walaupun tak masuk bookstore lagi), tapi aku ucapkan terima kasih dan tahniah kat semua pembeli yang membeli Paranormal sepanjang tempoh Pesta Buku Selangor yang berlangsung dari 24hb Mei hingga 3hb Jun nanti.
[gambar dari @PapaKing84]
[di-photobomb oleh Encik Bos]

[gambar dari @YanWhb] 

Secara terus-terang, aku tak anggap Paranormal sebagai pencapaian terbaik aku sebab novel ni bukan dari idea aku. Boleh dikatakan 70% idea adalah dari Adib Zaini dan selebihnya aku buang, tambah dan ubah mana-mana yang patut. Senang cerita, Paranormal sepatutnya jadi novel Adib Zaini yang ketiga.

Disebabkan Adib ada idea yang terlalu banyak dia simpan dalam 'bank' (ye, aku pernah tengok list idea dia), jadi dia tolak kat aku salah satu idea dia untuk dia cabar aku tulis sebuah novel. Masa tu aku baru lepas tulis sebuah episod dalam Syaitan Android milik kawan aku. Aku ni pantang sikit kena cabar, jadi aku sahut cabaran dia. Dia bagi jalan cerita dia, kemudian aku garapkan dalam stail aku.

Bermula la hari-hari aku melepet depan laptop, menaip sebaris... demi sebaris. Sebelum ni, aku cuma tulis cerpen yang memang pendek habis! Takat 1,000 perkataan dan aku post. Masa buat Paranormal, aku kena tulis koman-koman 50,000 patah perkataan. Aku dah garu kepala sebab aku jenis yang straight-forward. Tak reti nak pusing-pusing ayat kasi panjang. Jadi, aku tumpukan tenaga aku kat 'kekuatan' aku; dialog dan perwatakan karakter.
[gambaran muka watak-watak utama yang 'mampu' aku lukis pada awal pembikinan Paranormal]
[aku tak reti melukis, maaf!]

Kebetulan waktu tu, aku dengan bebudak #idebewe tengah buat race. Siapa yang lambat siapkan novel, orang tu yang akan minum #idebeweCocktail. Jangan tanya apa content dalam cocktail tu. Yang aku tau, aku tak nak terlebih sugar-rush bila minum cocktail tu nanti (haha!).

Apa-apa hal, aku perlu berterima kasih Adib Zaini sebab bagi kepercayaan, semangat, dan tunjuk ajar sepanjang pembikinan novel ini. Kengkawan #idebewe pun banyak bagi tunjuk ajar walaupun secara tak langsung. Juga tak lupa kat Encik bos, Amir Muhammad yang menerima manuskrip tu untuk dipublish bawah label Fixi.

*campak mood Paranormal jauh-jauh, masukkan mood [insert tajuk manuskrip baru yang aku sendiri tak tau wujud ke tak]*

If korang nak beli secara online, korang boleh klik di SINI untuk membuat order :)

Oh ya, aku BUKAN Hlovate okeh! Jangan terperdaya dengan tweet @BukuFixi tu. Tengok kan ada orang dah konpius.

No comments:

This is Hani