Sunday, November 16, 2014

QataRia -- Day 01

15 November 2014 – Sabtu

Aku ingat yang aku kunci jam pukul 6:30 pagi, tapi… haram~ tak jaga. Aku jaga kejap dalam mamai, padam alarm dan tidur balik. Sampailah Mama serbu bilik dan jerit, “Bangun! Subuh!” Aku terus terjaga dengar alarm komando Mama. Dalam mamai, aku ingat yang aku dah terlambat. Rupanya baru berlalu 4 minit je dari alarm yang aku set malam sebelumnya.

Aku jenis seorang yang kemas barang sekadar cukup keperluan untuk aku stay di satu tempat tu nanti. Kali ni, aku ke Doha selama 10 hari, tapi aku bawa baju hanya cukup untuk 5 hari je. Aku fikir, aku nak recycle baju yang aku bawa tu nanti. Habis mandi, terus basuh dan gantung dalam bilik air. Aku fikir aku mampu jimatkan space dalam luggage untuk barang-barang yang bakal aku beli di sana nanti. Harap begitulah apa yang dirancangkan.

Sampai di KLIA, check-in luggage semua dan tukar duit RM1000 ke matawang Qatar Riyal, aku ingat nak bersarapan kat Burger King je. Malangnya, kat Burger King KLIA tak menyediakan hidangan set sarapan. Jadi, aku beli set nugget yang disediakan bersama french fries dan air. Dari jauh, aku nampak kapalterbang yang bakal aku naiki. Emirates Airways. Tengok jam, lambat lagi nak berlepas. Koman-koman, aku ada dalam sejam setengah untuk berjalan-jalan dalam KLIA sebelum masuk ke dalam kapalterbang.

Tepat jam 11, depa dah announce panggil penumpang kapalterbang yang akan berlepas ke Dubai. Masuk je dalam kapalterbang, jumpa budak kecik mesra alam. Pandang je, senyum. Pandang je, senyum. Haih, letih! Comel sangat! Tak ada apa yang menarik sepanjang perjalanan selama hampir 7 jam tu. Mula-mula, aku baca buku yang aku bawa – novel Paper Town karya John Green. Lepas aku dah pening baca dalam gelap, aku pun layan cerita kat skrin. Tak ada cerita best sangat pun. Tak banyak seleksi macam aku pergi ke Doha pada musim lepas dengan Etihad Airways. Aku belek habis semua list yang ada, akhirnya aku layan Tom & Jerry. Bila dah habis, layan Ben 10 Omniverse, kemudian Gumball, lepas tu siri Community. Memang dah tahap bosan habis dah masa tu.

Bila sampai di Dubai Airport, sini mencabar sikit, aku jalan-jalan la lagi sementara nak tunggu jam 4:50 petang (jam 10 malam waktu Malaysia). Lepas tu, jumpa satu kedai buku ni. Agak menarik la pasal ada buku yang cambest untuk dibaca. Pusing-pusing-pusing-pusing, masuk bahagian buku kanak-kanak. Ah, pulak~ aku kenan dengan beberapa buku. Ada Fairy Tales, Nursery Rhymes, Bedtime Story… banyak lagi la koleksinya! Buku hardcover dan setebal novel Kelabu (aku tak tau nak refer buku apa lagi). Satu buku cuma 56 tapi dalam matawang Dirham. Aku dah gosok muka banyak kali. Money Exchange ada kat depan kedai tu je.

Ah, nak beli sekarang ke nanti?

Aku check wallet. Aku cuma ada RM70± je. Aku tak sure Ringgit-Dirham beza berapa, jadi aku abaikan dulu. Tapi time nak blah dari kedai tu memang aku dok toleh banyak kali gak la. Nampaknya, aku kena beli masa aku nak balik Malaysia nanti la. Harap-harap duit Qatar Riyal aku nanti ada banyak lebih.

Sekali lagi, aku makan french fries Burger King., sebab semua cafe yang terdekat jual sandwich yang gila bapak ah mahal. Tapi fries depa besar~ tak macam kat Malaysia. Aku dah mengah nak makan. Silap betul pergi order set besar. Memandangkan ada masa lagi sejam sebelum berlepas, aku hadapkan je.

Jam 4:50 dah. Kat sini peralihan waktu tak macam kat Malaysia. Nak kata macam Sabah-Sarawak pun tak, sebab Isyak masuk waktu pukul 6:30 petang (dalam jam 11:30 waktu Malaysia).

Lepas masuk kapalterbang, aku terus tidur. Mengantuk gila. Bila terjaga, dan-dan je waktu makan. Aku memang dah lapar gila dah! Roti dengan meatloaf tu memang selamat masuk dalam perut. Kacang dengan satu lagi sandwich keju aku rembat masuk dalam beg. Manalah tau nanti lapar (lagi). Sampai saja di Doha, check Visa, ambil luggage apa semua setel, terus ambil teksi untuk ke hotel yang dah di-book sebelum nak datang sini.

Al-Nakheel Hotel.

Aku memang dah penat habis masa sampai sini sebab kalau ikut waktu Malaysia, dah lewat malam dalam pukul 12 gitu. Dengan lenguh bontot dan kaki, aku gagahkan gak melangkah ke bilik aku yang berada di tingkat 4. Nasib ada lif. Sampai je, aku kemas barang mana yang patut di bilik air, di meja solek bagai, dan terus mandi. Rasa macam nak lena je kat dalam tub tu tapi aku takut aku lasak sangat (bajet macam tidur kat atas katil) pastu tenggelam lemas, jadi lepas mandi tu, terus baring.