Friday, December 06, 2013

Cross Stitch: Beginners

Hello semua!

November 2013 lepas aku ada buat projek cross stitch bookmark. Pada awalnya, aku buat sekadar suka-suka sebab dah lama tak mengait tapi last-last jadi projek pulak~ jadi seperti yang aku hebah-hebahkan kat Twitter aku, aku akan bagi bookmark ni secara percuma bagi sesiapa yang nak. Aku akan ada kat mana-mana event buku yang Fixi-Lejen melenjan nanti.

Selain tu gak aku ada janji untuk kongsi pattern yang aku pernah buat untuk projek tu. Tapi sebelum tu, kita belajar dulu macam mana nak mengait cross stitch ni dulu, okeh? Sebab ada rakan request untuk aku kasi tunjuk ajar serba-sedikit haritu. Yuk!

#1 : Material
Korang kena tentukan material apa yang korang nak guna. Cross stitch ni satu seni kraf yang unik dan fleksibel sebenarnya. Ada yang boleh dikait atas fabrik, plywood, buluh dan sebagainya. Tapi sebagai pemula, kita guna fabrik dulu la, okeh!

Fabrik ni ada dua jenis: Aida cloth dan Fiddlers cloth (linen). Ramai yang rekomen untuk guna Aida cloth. Bagi aku, Aida cloth ni lagi senang untuk dikendalikan.
[Kain cross stitch ni ada lubang-lubang bergrid]

#2 : Floss 
Floss atau benang untuk cross stitch ni ada pelbagai warna dan jenisnya pun pelbagai juga. Selalunya satu utas benang cross stitch ada 6 urat benang (boleh imagine tak?) tapi kita akan menggunakan 1-3 urat benang dalam satu-satu masa, bergantung pada pattern dan luas petak pada fabrik itu sendiri. Ada sesetengahnya menggunakan 6 urat untuk kait satu-satu pattern tu.
[Aku suka guna DMC floss sebab ada bermacam warna, mengikut color matte chart]
[Perasan tak ada nombor kat benang tu? Itu nombor untuk warna benang tu. Jadi kalau benang yang korang guna tu dah habis, catit nombor benang tu dan boleh la beli yang baru.]

#3 : Pattern
Lepas korang dah ada kain dan benang, sekarang korang dah boleh cari pattern yang simple kat dalam buku. Takpun korang boleh search kat Internet!

Bagi yang dah power, boleh la create pattern sendiri guna software khas untuk cross stitch ni. Korang boleh je download aplikasi tersebut secara percuma di internet. Kalau nak buat style ol'skool, korang jugak boleh gunakan kertas graf.
[ini contoh yang penah aku buat kat atas graph paper]

[ni pulak contoh pattern yang aku buat dalam software] 

#4 : Embroidery Hoop
Hoop ni sekadar kemudahan korang untuk mengait cross stitch dengan lebih lancar sebab ia 'memegang' fabrik tu kasi tegang.

Lepas dah ready dengan barang-barang wajib, sekarang korang study dulu gambar bawah ni untuk belajar macam mana nak mengait. Mudah je. Ada gambar, ada nombor.

Bagi yang baru nak belajar-belajar tu, selamat mengait okeh! Next update, aku akan share patterns yang aku buat sepanjang projek aku bulan lepas tu. Buh-bye!


No comments:

This is Hani