Wednesday, May 28, 2014

Book Review: #EmpatTigaRibu

Pergh~ lama gila tak review buku kat blog. Sekarang ni aku review kat Goodreads je terus. Tapi kali ni review special sikit sebab buku yang aku nak review ni buku yang diberi oleh Mama Ali. Terima kasih banyak-banyak, Mama Ali!


#EmpatTigaRibu -- seperti yang korang nampak papan tanda kat cover buku tu, buku ni berkisar tentang Kajang. Memori kehidupan, keluarga, cinta, lokasi -- semuanya berlaku kat Kajang.

Buku ni terbahagi kepada tiga bahagian: antologi cerpen, puisi dan catatan. Bagi yang menetap di Kajang ataupun yang tahu setiap ceruk di bandar Kajang, itu adalah bonus buat anda.

Untuk bahagian cerpen, aku rasa seperti berjalan di sekitar bandar Kajang je. Tempat-tempat yang disebut dalam cerpen adalah tempat familiar bagi aku. Tapi ada kekurangan sikit dalam 'mengimbau memori' buat pembaca yang dah lama menetap kat Kajang sebab takde tempat yang kami boleh berjalan di 'memory lane'. Aku terhibur dengan cerpen Budak 5 Tahun Dengan Cerita Naganya tulisan Ramlee sebab ia mengingatkan aku semasa aku kecik dulu, aku takut nak lalu kat jambatan belakang deret kedai berdekatan dengan Metro Plaza tu (masa tu Metro Plaza takde lagi dan ada pasar je) sebab aku selalu membayangkan naga (sebenarnya buaya tapi masa tu aku ingat naga dan buaya ni rupa sama) tengah dok berenang dalam sungai teh susu tu. Heh!

Ruangan puisi pula biasa-biasa saja. Lebih kepada luahan penulis kepada pembaca tentang apa yang mereka rasa. Baik, buruk. Cinta, benci. Mungkin ada yang menarik tapi aku masih rasakan ia adalah yang biasa saja.

Dalam ruangan catatan pula lebih kepada non-fiction. Cerita perihal kehidupan dan selok-belok di bandar Kajang yang mendedahkan apa yang best dan apa yang tak best bagi orang Kajang, juga orang non-Kajang! Ini adalah sesuatu yang menarik sebab sedikit-sebanyak cerita mereka mampu menceritakan pengalaman mereka semasa mereka berada di sini - Kajang.

Boleh dikatakan, penulis-penulis yang ada menyumbangkan idea dalam #EmpatTigaRibu ni masih fresh buat aku baca tulisan mereka. Semuanya first time aku baca tulisan mereka. Ada yang bagus, memang bagus. Ali Rafiq, Ramlee dan Elly Jalil adalah antara yang aku suka. Tak payah nak buat ayat belit-belit, mudah. See!

Bagi sesiapa yang nak beli buku ni boleh la datang ke Kedai Buku Mak Ali di Tingkat 2, Metropoint Kajang. Orait?

No comments:

This is Hani