Saturday, September 15, 2012

Book Review: #Ketakutan

Dalam banyak-banyak buku keluaran Lejen Press yang pernah aku baca, ini yang paling aku suka. Mungkin sebab genre horror dan thriller yang ada dalam buku ni. Sebati dengan jiwa dan minat dalam pembacaan aku.

Penulis: Various
Harga: RM 19.90
Halaman: 177 mukasurat
Sinopsis: Ia satu lumrah dan fitrah. Daripada ketakutan muncul semangat dan keberanian. Malah ego, marah, benci, dendam, cinta juga boleh beranak membiak dari ketakutan. Baik ia tampak jelas di mata kasar mahupun terselindung di sebalik hijab, seru sebuah ketakutan itu bungkus dalam buku ini.

Buku ni mengandungi cerita daripada 15 orang penulis yang disauk dari pelbagai ceruk. Ada yang buat cerita misteri, ada gak cerita seram. Bawah ni adalah list tajuk bagi setiap penulis:
- PESAN LISA (Aisa Linglung)
- ROSE & LAILA (Izwan Hafifi)
- TILAM (Hazrul Rizwan)
- PARANORMAL (Amal Hamsan)
- REBORN ALYA (Wan Shafiq)
- CORO (Gaban Morka)
- TEDDY BEAR KUNING (Amirul Bozu)
- SKETSA MAYA RUMAH KEDAI NYONYA JUN (Ophan Bunjos)
- FREEDOM (The Bent Pencil)
- JIPEZ KERIPEZ (Nash Azly)
- CUAK (Shafiq Helmi)
- KORBAN JUDAS (Fikri Misti)
- PISANG (Razman)
- SERIAU DI SEBALIK PULAU (Syahid Abdullah)
- DESTINASI TERAKHIR (KHRLHSYM)

Antara 15 cerita dalam buku ni, aku paling suka SKETSA MAYA RUMAH KEDAI NYONYA JUN karya Ophan Bunjos. Jalan ceritanya memang menarik. Juga ada twist pada akhir cerita. Kita dah expect benda lain, lain pulak cerita yang jadi, itu yang aku suka. Cara penyampaian cerita pun jelas, itu yang buat aku faham, sekaligus otak aku ni terus interpret macam mana kalau cerita ni dijadikan short-film... ha~ sampai ke situ aku terbayang!

Cerita CORO juga menarik, tapi mungkin ada yang geli la kot. Nak pulak yang spesis takut lipas macam Raja Faisal, hikhik! Haritu aku bagi dia tengok gambar depan cerpen tu pun dah marah aku.... acane?

Bagi cerpen yang lain pun, tak kurang hebat gak la. Mungkin ada yang menulis dari pengalaman dan idea mereka. Mungkin juga dari cerita orang lain dan digarap dengan cara dan style sendiri. Overall, aku suka dengan cerita dalam buku ni. Memang tak rugi kalau korang beli buku ni. Bukan selalu korang baca buku camni, kan~

Bagi yang mahu membeli buku ni secara online, boleh la klik ke link kat bawah ni:
http://shop.lejenpress.com/shop/ketakutan/

No comments:

This is Hani